Menu

MDK soubory

Vše o tvorbě a úpravách módů
Příspěvekod fopa » ned 18. lis 2007 14:26:17 » MDK soubory
čaues, stáhnul jsem si MDK soubory na verzi GOthica 2+A 2.6 a nainstaloval je. rád bych totiž něco zkusil, takový... no řekněme modifikace do Gothica, když mi to vyjde dozvíme se všichni víc. Ale jde mi o to že s nimi neumím moc pracovat. Milhaus (myslím) ještě na starém fóru napsal článek o těchto souborech a já bych se chtěl zeptat jestli někdo nevíte jak s nimi pracovat? co všechno udělat aby se dal vytvořit do Gothica 2 + A mód, nějaký tutorial nebo tak něco. Někdo tu o tom určitě něco ví, stačí mi jen odkaz na nějaké pomocné stránky a jestli si tohle právě taková osoba čte, prosím o odpověď ;)
Dík, za každý užitečný post ;) :)
Uživatelský avatar
fopa
Uživatel
 
Příspěvky: 498
Registrován: čtv 13. zář 2007 19:25:23
Bydliště: Heřmanova Huť

Příspěvekod Milhaus » pon 19. lis 2007 16:30:22 » Re: MDK Soubory 2.6
komplikovaná otázka. Poradil bych ti, ale je to na velmi dlouho.

Snad jen ve zkratce, co to chce umět...

1. alespoň základy programování v C++, protože skripta jsou na tom dělaná. (nebo se vyznat v této syntaxi). Vědět, co jsou to proměnné, funkce a tak dále.

2. Trochu si projít ty soubory, zjistit, co kde je, kde jsou předměty, kde postavy, kde dialogy (mít prostě jasno ve struktuře těchto souborů). Pokud se v nich budeš alespoň trochu orientovat, pak bys mohl přejít dál, do samotné tvorby.
Vykoušel bych si třeba i ta skripta nějak měnit, třeba texty a názvy předmětů a pokoušel se je aplikovat do hry.

3. Naučit se převádět tato skripta z té podoby nekompilované, do podoby kompilované (soubor gothic.dat).

4. Prošel si soubor s titulky v nekompilované podobě (ou.csl) a pokusil se trochu pochopit ten systém, jak jsou dělány. Následně to chce se naučit překompilovat tento soubor do podoby ou.bin (tedy do kompilované podoby, která se projeví ve hře).

5. Naučit se vytvořit mód z jednotlivých souborů. Je dobré vědět, že ty, jakožto tvůrce budeš mít soubory projevující se ve hře v podobě gothic.dat a ou.bin. Ovšem uživatel, tedy člověk, který by případně takový mód hrál by je měl mít všechny v jednom souboru, tj *.mod, který se spouští přes gothicstarter. To platí o všem, o kodové stránce, i o texturách, nových modelech, světě a podobně.

Jakmile budeš mít toto za sebou a alespoň trochu se v tom vyznáš, pak je dobrý to prostě zkoušet měnit a upravovat, případně se ptát na konkrétní věci, které nevíš. (nebo nefungují). Celkově to můžeš brát tak, že při tvorbě nové NPC postavy využiješ již nějaké existující, pouze upravíš soubor, který jí definuje a přejmenuješ jej. Při tvorbě nového předmětu opět můžeš využít už nějaký existující, pouze překopíruješ kód nějaké existující věci do svého souboru, který nazveš třeba mojeveci.d a do něj vytvoříš všechny nové předměty. (tedy nakopíruješ tam instanci předmětu, přejmenuješ jí, upravíš jí a upravíš třeba název předmětu zobrazující se ve hře). dialogy budeš dělat obdobně. Tedy nejprve si okopíruješ nějaký již existující soubor s dialogem, pak jej upravíš tak, aby fungoval, dosadíš podmínky, texty výběru hráče atd a vytvoříš návaznost - tj odkazy na titulky, které se mají zobrazit. Nakonec naedituješ soubor ou.csl a opět zde zdejší strukturu změníš a okopíruješ a následně přepíšeš a přejmenuješ tyto bloky s titulky a vložíš správné texty. (titulky).

Celkově je dobrý vědět, že jakákoliv instance/funkce se může ve skriptech objevit jen jednou. Tj, nemůžeš mít dvě pod stejným názvem. A stejně tak struktura souboru ou.csl neumožňuje, aby se dva bloky jmenovali stejně, protože by logicky skripta nevěděli, na který ten blok odkazuješ.

Převod skriptů (tedy souborů *.d) se dělá přes gothicstartermod (který by si měl mít ve složce systém po instalaci MDK souborů). V něm zatrhneš parsen skripten a po spuštění se ti začnou převádět skripta do souboru gothic.dat (upozorňuji, že se ti orginální přepíše, takže si jej zálohuj). Pokud je vše ve skriptech v pořádku bez viditelných chyb kód, hra se spustí. V opačném případě spadne a hodí chybu. Soubor s titulky OU.csl se převádí ve spacru skrz cutscene editor. Prostě jej našteš a pak dáš uložit. Opět, pokud nenarazí program při převodu na chybu, tak se soubor přepíše, v opačném případě se program zasekne, nebo hodí chybu. (tvůj orginální soubor OU.BIN, tedy kompilovaná verze titulků) se ale změní vždy. Také je dobré vědět, že při kompilaci tohoto souboru dojde k abecednímu přeuspořádání souboru OU.CSL. Proto je dobré si jej nejprve zálohovat, protože pak se ti může stát, že titulky ti nebudou navazovat tak, jak jdou za sebou, ale budou prostě podle abecedy a budeš je muset neustále hledat.

Pokud se ti tedy podaří změnit nějaký text (nějaký název předmětu, postavy atd) a pokud se ti podaří změnit nějaký titulek (tedy to, co se zobrazuje nahoře při dialogu a co je doprovozeno dabingem), pak napiš, třeba z tebe něco bude :)
***
Uživatelský avatar
Milhaus
Zasloužilý člen fóra
 
Příspěvky: 5419
Registrován: čtv 30. srp 2007 10:35:05
Bydliště: Doma

Příspěvekod fopa » pon 19. lis 2007 19:19:54 » Re: MDK Soubory 2.6
áha... takže moment: jestli jsem to správně pochopi, tak spacer2 a MDK soubory slouží jen k tomu, aby se mnou ručně přepsané soubory daly skrze ně spustit, neboť pro změnění vzhledu a jiných vlastnéstí hry musím upravovat data samotná? čímž je myšleno Gothic2.dat , OU.bin a OU.csl ??
Uživatelský avatar
fopa
Uživatel
 
Příspěvky: 498
Registrován: čtv 13. zář 2007 19:25:23
Bydliště: Heřmanova Huť

Příspěvekod Milhaus » úte 20. lis 2007 8:31:35 » Re: MDK Soubory 2.6
ne, MDK soubory jsou především skripta. Tedy máš engine hry, který naprohramovali programátoři PB. (gothic2.exe atd). S tímto nic neuděláš. Jenže on sám také nic neudělá. Musíš mu dát instrukce, co kdy má dělat. Od toho jsou skripta, kterým tyto instrukce předáváš. V nekomprimované měnitelné podobě tak, aby si je z pohledu programátora pochopil jsou právě v té podobě MDK souborů. Po jejich instalaci nalezneš všechny tyto instrukce v souborech *.d ve složce gothicu. Tyto soubory můžeš pak libovloně menit, upravovat, nebo dělat nové a otevřeš je v klasickém textovém editoru.

Komprimovaná verze těchto souborů, tedy verze, se kterou již nic neuděláš a nemůžešjí nijak změnit, nemůžeš jí otevřít v textovém editoru a upravovat je pak soubor gothic.dat. Tedy na počátku, než vůbec začneš něco měnit jsou skripta v měnitelné podobě schodná s komprimovanými instrukcemi v neměnitelné podobě (gothic.dat). Takže ty můžeš kdykoliv změnit ta skripta v textové řádkové podobě (je to normální programování malých souborů), jenže tyto změny se neprojeví, dokud je nepřevedeš v komprimovanou verzi gothic.dat. Dokud tento soubor nepřepíšeš, žádná změna se ve hře neprojeví.

MDK soubory je tedy archiv všech dat a souborů, které gothic2 používá, ale v podobě, kdy je budeš schopen měnit a upravovat a následně opět dávat do hry. Ale přímo obsahují ty naprogramované kódy (soubory), bez kterých by si neměl šanci. MDK soubory by navíc měli udělat i to, že ti rozbalí všechny soubory vdf, které obsahují textury, světy, hudbu, a podobně. Samotné soubory vdf (ve složce data) pak přejmenuje na soubor.vdf.disable a tím je vyřadí ze hry. Soubory vdf vždy mají při spouštění hry přednost. Až pak se načítají přímé soubory textur. Navíc má vždy přednost soubor nový, před starým. Pokud by si tedy chtěl například změnit úvodní obrazovku (onen obrázek mágů vody), stačilo by ti svůj nový obrázek přejmenovat na správný název. Pak udržet určitou adresářovou strukturu, do ní tento soubor nahrát, vytvořit soubor vdf a tento soubor někomu poslat. Ten člověk by si jej nakopíroval do složky data v gothicu a ačkoliv by měl všechny soubory otevřeny (tj všechny vdf soubory zapnuty), tak by tento tvůj soubor s obrázkem pozadí dostal přednost před tím původním. (ačkoliv ve složce gothicu by byl i ten původní). Takže pokud by třeba soubor screenmenu.vdf byl ve složce data, mělo by úvodní menu jiné pozadí. Pokud by si ten soubor smazal, mělo by zase to původní.

Po instalaci mdk souborů dojde k tomu, že jsou tyto vdf soubory přejmenovány a tedy vyřazeny a místo nich se rozbalí přímo ty jednotlivé soubory (které díky tomu přejmenování vdf souborů dostanou přednost). Takže pak, pokud změníš nějakou texturu se tato změna projeví hned

Spacer2 je pak program určen na tvorbu a editaci světů ve 3ds (3d studio) nebo zen (soubor gothicu) podobě. V něm můžeš tebou vymodelovaný svět v 3ds studiu oživit, nastavit v něm světla, efekty, textury jevy a děje.
Nicméně pokud svět jako takový nechceš nijak měnit nebo upravovat, pak jej v podstatě nepotřebuješ. Jediná věc, na kterou jej pak využiješ je prostě převod souboru ou.csl na ou.bin (tedy na převod titulků ze souboru, který je editovatelný v textovém editoru na soubor, který je needitovatelný, ale který se ve hře projevuje).
***
Uživatelský avatar
Milhaus
Zasloužilý člen fóra
 
Příspěvky: 5419
Registrován: čtv 30. srp 2007 10:35:05
Bydliště: Doma

Příspěvekod urshak » sob 22. pro 2007 16:52:23 » Re: MDK Soubory 2.6
Chci se zeptat zda to sameplati i u G1.
urshak
Nováček
 
Příspěvky: 1
Registrován: sob 22. pro 2007 16:51:08

Příspěvekod Milhaus » sob 22. pro 2007 22:28:43 » Re: MDK Soubory 2.6
gothic1 a gothic2 funguje na úplně stejném principu. Liší se možná jen mírně v některých funkcích. Nicméně hlavní problém gothicu1 je v tom, že MDK soubory pro něj jsou v němčině. Pokud bys tedy chtěl udělatjen malý mód (třeba jen něco změnit), musel by si všechny texty z goticu1 předělat do češtiny. Jednalo by se o převod textů z gothic.dat do skriptů. OU.csl (tedy titulky) přeloženy v češtině jsou a dají se editovat.
***
Uživatelský avatar
Milhaus
Zasloužilý člen fóra
 
Příspěvky: 5419
Registrován: čtv 30. srp 2007 10:35:05
Bydliště: Doma

Příspěvekod jacob011 » pát 28. pro 2007 12:59:22 » Re: MDK Soubory 2.6
Ahoj millhousi,

jenom mi naznač jak by ses naučil kompilovat soubory *.csl do *.bin.
Jako nějak nechápu, vymyslet to je asi nemožný.
Přišel sem na to jak a kde přeeditovat rozhovory, ale nevim jak to zakompilovat. :roll:
Obrázek

I be all in your face, state my case even if you took me up,
There's another to take my place you waste,
Prisoner to your pride you can never kill me off
I've got too much life on the inside, kill me, beat me, break my bones,
Already gave up my life, you'll never have my soul
Uživatelský avatar
jacob011
Nováček
 
Příspěvky: 3
Registrován: pát 21. pro 2007 23:17:04
Bydliště: Monastery In The Mountains

Příspěvekod Milhaus » pát 28. pro 2007 19:43:35 » Re: MDK Soubory 2.6
no, dobře, poodhalím něco z této magie tvorby módů. Titulky ve hře se nedají editovat nijak jinak, než pře program spacer, který je v adresáři systém hry. Po jeho spuštění je třeba najít správné okno, v české verzi od warezze.K je to výstupní body.
Obrázek

V tomto okně je třeba kliknouti na načíst.
Obrázek

čímž se ti načtou veškeré titulky (bloky) v souboru ou.csl. V seznamu v tom okně je pak uvidíš. Pokud je nějaká chyba, pak ti to nenačte, pravděpodobně se to zasekne, nebo spadne. (jak kdy). Každopádně pokud je nějaká chyba v souboru ou.csl, tak se přes tento krok pravděpodobně nedostaneš.

Obrázek
Jakmile tedy máš onen seznam, můžeš kliknout na uložit. Tím se ti přepíše soubor OU.BIN a pozor, soubor OU.CSL se uspořádá podle abecedy. Na to je třeba si dát velký bacha a před každou takovou kompilací vždy soubor ou.csl uložit někam stranou. Jde totiž o to, že když budeš měnit soubor OU.CSL, budeš si jednotlivé titulky skládat za sebe tak, jak navazují (tj plynule podle dialogu). Jenže tento proces ti je všechny přeháže, takže nejprve budou titulky třeba postavy a teprve pak titulky třeba hrdiny (u toho jednoho konkrétního tématu), což není zrovna přehledné. Stejně tak je dobrý zálohovat si soubor ou.bin, protože ten proces kompilace jej nevratně přepíše. V gothic1 je to podobné, jen je třeba najít správný spacer (pro tu hru).
***
Uživatelský avatar
Milhaus
Zasloužilý člen fóra
 
Příspěvky: 5419
Registrován: čtv 30. srp 2007 10:35:05
Bydliště: Doma

Příspěvekod jacob011 » sob 29. pro 2007 12:19:17 » Re: MDK Soubory 2.6
PECKA Millhousi
konečně rozumná řeč :D
Obrázek

I be all in your face, state my case even if you took me up,
There's another to take my place you waste,
Prisoner to your pride you can never kill me off
I've got too much life on the inside, kill me, beat me, break my bones,
Already gave up my life, you'll never have my soul
Uživatelský avatar
jacob011
Nováček
 
Příspěvky: 3
Registrován: pát 21. pro 2007 23:17:04
Bydliště: Monastery In The Mountains

Příspěvekod fopa » pon 28. dub 2008 16:53:27 » Re: MDK Soubory 2.6
po dlouhé době se do tohoto topicu vracím s jednoduchou prosbou - nemohli byste mi, prosím, někdo poslat soubor It_Armor.d z MDK souborů 2.6 pro G2A ?? chci něco změnit, a i když už vím jak (díky Milhausovi), tak mi to v tomhle souboru (v tom původním, stále nepřepsaném) neustále háže chybu, a když se mi po dlouhé době podaří jí opravit, ukazuje zase jinou chybu, tu zase opravím a ukazuje mi to zase jinou a bla bla bla, takhle furt dokola, tudíž předpokládám že tam bude nějaký zavrtaný brouk... poslat mi jej můžete na email nebo sem hodit link na stažení i pro ostatní uživatele, i když nepočítám s tím že by někdo měl podobný problém ;)
Uživatelský avatar
fopa
Uživatel
 
Příspěvky: 498
Registrován: čtv 13. zář 2007 19:25:23
Bydliště: Heřmanova Huť

Příspěvekod Milhaus » úte 29. dub 2008 7:56:56 » Re: MDK Soubory 2.6
http://leteckaposta.cz/440686860

jo a texturu pře překompilaci v gomanu musíš nazvat
Hum_Kutte-C.TEX

tedy na konci názvu musí být to -C.tex (na to jsem před tím zapomněl).
***
Uživatelský avatar
Milhaus
Zasloužilý člen fóra
 
Příspěvky: 5419
Registrován: čtv 30. srp 2007 10:35:05
Bydliště: Doma

Příspěvekod fopa » úte 29. dub 2008 10:04:50 » Re: MDK Soubory 2.6
bomba, pecka, supr! vše funguje jak má, opradu velikánský dík Milhausi, já už se tam tu zbroj pokouším dát od vánoc :roll: akorát i když jsem tam dal ten tvůj soubor, tak mi to pořád ukazovalo tu chybu jako předtim, chyba se týkala řádku 53 který poskytoval informaci o ceně Xardasova obleku... už mě to docela štvalo, tak jsem ten řádek prostě smazal, a už to fachčí! ;) no co, tak holt Xardasů oblek bude bezcenný, on se z toho nepodělá...
ale jsem rád že už mi to konečně jde, sice jen v německé verzi s nápisy, ale o to už se postará konzole a příkaž toggle desktop ;) patří ti můj velký dík a obdiv!
Uživatelský avatar
fopa
Uživatel
 
Příspěvky: 498
Registrován: čtv 13. zář 2007 19:25:23
Bydliště: Heřmanova Huť

Příspěvekod Argilos » stř 28. kvě 2008 13:12:40 » Re: MDK Soubory 2.6
kde stáhnu ty MDK soubory :cry:
Obrázek
Uživatelský avatar
Argilos
Uživatel
 
Příspěvky: 361
Registrován: čtv 27. bře 2008 15:58:36
Bydliště: Taverna U Mrtvé harpie

Příspěvekod Greg » stř 28. kvě 2008 13:44:01 » Re: MDK Soubory 2.6
Všechno okolo Gothic se dá najít na World of Gothic :wink:
Obrázek
Uživatelský avatar
Greg
Zasloužilý člen fóra
 
Příspěvky: 1891
Registrován: pon 25. úno 2008 7:20:59
Bydliště: Mezi piráty...

Příspěvekod Argilos » čtv 29. kvě 2008 6:44:08 » Re: MDK Soubory 2.6
já jsem tam ty b*bý MDK soubory nenašel :evil:
Obrázek
Uživatelský avatar
Argilos
Uživatel
 
Příspěvky: 361
Registrován: čtv 27. bře 2008 15:58:36
Bydliště: Taverna U Mrtvé harpie

Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé