Menu

Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)

Diskuse mimo téma hry Gothic.
Pravidla fóra
Hodící se témata zakládejte do příšlušných subfór. Ať je tam nemusíme sami přesunovat.
Příspěvekod Rinceoir » pon 17. pro 2012 17:49:53 » Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
Taková diskuze tu ještě myslím nebyla (myslím...nekontroloval jsem to :D ), každopádně je to zajímavý materiál k diskuzi. Jak jste si jistě všimli, v dnešních dobách začínají být žáci čím dál tím víc drzejší k učitelům. Ti jsou pak často ještě seřváni rodiči za "zasedávání si" na žáky. Holt, být učitelem, to je jako být vojákem. Neustále nějaké spory :D

ALE jsou ovšem i učitelé, co si na žáky opravdu zasedávají a ti jsou potom často utlačováni (zesměšňování, srovnávání, stěžování, více poznámek-nespravedlivé a někdy i horší známky). Máte nějakou takovou zkušenost na nějakého studenta/učitele? Popřípadě jakou? Pojďme se vůbec o tomto tématu bavit, jaký je váš názor? Co si o tom myslíte? Máte nějaký takový problém?? Jaký???

Pravidla:
1. Nebudeme se napadat, hádat a už vůbec ne sprostá slova :wink: (jako vždycky :D )
amatérský pisálek s profesionální leností
Uživatelský avatar
Rinceoir
Uživatel
 
Příspěvky: 476
Registrován: úte 14. srp 2012 22:03:45
Bydliště: Pod tvojí postelí

Příspěvekod Pivl » pon 17. pro 2012 21:34:19 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
Na základce byl ředitel bratranec mého dědy, učitelka teta, teď na gymplu je moje třídní sestřenice mé mámy. Nikdy jsem neměl problémy s tím, že by si někdo stěžoval, že mě někdo z nich nějak protěžoval nebo naopak, že by mi nadržovali. Jak an základce jsme měli učitelku na chemii, tak teď na gymplu, které vyloženě nadržovali a nadržují holkám. (Nevím proč zrovna chemikářky ale asi v tom něco bude), ale na to jsme si všichni kluci ve třídě zvykli už po prvním půlroku, tak to neřešíme. :)
Uživatelský avatar
Pivl
Obecný účet vedení fóra
 
Příspěvky: 4329
Registrován: sob 08. lis 2008 14:34:57
Bydliště: Klan Ohně, Santova 69

Příspěvekod Rinceoir » úte 18. pro 2012 13:58:14 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
Já jsem měl zas na základce angličtinářku, co byla docela v poho. Jen když se naštvala, všechnu zlost si vylívala na mně a to jsem třeba jen seděl a dělal to co máme. Například věděla, že jsem hodně malý a že vzadu nevidím přes ostatní. Když mě jednou jeden kluk kopal do židle, řekl jsem mu, ať toho nechá. Ona samozřejmě seřvala mě a hádejte, kam mě posadila.
amatérský pisálek s profesionální leností
Uživatelský avatar
Rinceoir
Uživatel
 
Příspěvky: 476
Registrován: úte 14. srp 2012 22:03:45
Bydliště: Pod tvojí postelí

Příspěvekod Algirion » úte 18. pro 2012 14:25:47 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
Na mě na zš byla dost zasedlá chemikářka, páč jsem jí autem porazil popelnice...
Obrázek
Algirion
Uživatel
 
Příspěvky: 425
Registrován: úte 13. říj 2009 9:46:50
Bydliště: Ishtar

Příspěvekod Rinceoir » úte 18. pro 2012 14:27:15 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
Počlat, ty jsi měl na základce auto? :D
amatérský pisálek s profesionální leností
Uživatelský avatar
Rinceoir
Uživatel
 
Příspěvky: 476
Registrován: úte 14. srp 2012 22:03:45
Bydliště: Pod tvojí postelí

Příspěvekod Emperor » pát 18. led 2013 14:54:26 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
Vztah kantor vs. žák můžu posoudit z obou stran, neb jsem nějakou dobu učil dětičky na základce. Už teda neučím, ale na tu dobu mám docela hezký vzpomínky. Snažil jsem se vždycky být co nejvíc spravedlivý, netvrdím, že se mi to vždycky stopro dařilo, ale snaha o férový vztah v rámci možností byla.
Dneska už bych učit nechtěl. Tuto jistě záslužnou činnost doposud vykonává moje manželka a co občas od ní, popř. bývalých kolegů slyším, mě přesvědčuje o tom, že já nemám v současné době ve školství co pohledávat. Nejde jen o to, že jsou objektivně děti zlobivější a línější, ale že současné trendy tomuto jen nahrávají. Pár příkladů:

- děti nesmí být nuceny psát domácí úkoly, protože je to příliš zatěžuje
- nesmějí být nechávány po škole, protože to je omezení jejich práv
- děti dnes nejsou hloupé nebo líné, ale mají tzv. specifické potřeby, jimiž často rodiče svého potomka omlouvají. Ano, existuje dyslexie, dysgrafie ... ale tyhle diagnózy se staly nezřídka jen zástěrkou pro lenost.
- děti se skutečným handycapem (i tohle slovo už nelze použít vzhledem k jeho nekorektnosti), jsou násilně integrovány do kolektivu zdravých dětí, přičemž jen málokdy je toto ku prospěchu jeho i ostatních. On sám je většinou frustrován, v horším případě šikanován, kantor se mu musí věnovat individuálně a často na úkor ostatních, neřkuli je-li těchto žáků ve třídě víc.
- děti jsou si vědomy svých práv a hlasitě se jich dožadují, aniž by si uvědomovaly i své povinnosti a práva ostatních.
- učitel je člověk, jehož povinností je podřídit se ve všem žákům a jejich rodičům, aniž by se mohl účinným způsobem bránit jejich atakům.

atd.

Nejsou to jen mé zkušenosti, a nejsou to jen negativní zkušenosti, které mě ze školy vyhnaly. Prostě jsem už nechtěl dále ustupovat ze svých zásad. Podle mě není vztah učitel x žák rovnocenný, jsem možná konzervativní a mé názory jsou zastaralé, ale myslím si, že děti by neměly svému učiteli tykat, měly by umět pozdravit, požádat, poděkovat, neměly by v hodině používat mobily (popř. jimi natáčet žertovná videa na téma "vytoč a natoč si svého učitele" - tohle na mě jednou zkusit, tak mu ten mobil rozšlapu, ale já bych ten mobil vlastně ani nesměl zabavit). Samozřejmě je možná diskuze, pokud byl problém, snažil jsem se ho vyřešit rozumně, klidně a v soukromí, ale viděl jsem některým v očích, že mě a moje morální zásady mají na háku (naštěstí pro ně se nikdo neodvážil říct mi to nahlas). A kde vidím hlavní vinu? Pochopitelně v rodičích, kteří sice nakoupí svému potomkovi vše možné i nemožné, ale jaksi zapomenou na výchovu, na vštěpování základních zásad slušnosti, na to je už v šesti letech pozdě, aby to za ně doháněla škola.
Ano, děti jsou dnes možná schopnější např. v IT technologiích, jsou sebevědomější a hlavně mají výhodu svobodného přístupu k informacím. Ale není v pořádku, aby holčička v 1. třídě nadávala své učitelce tak, že jsem se i já červenal, když jsem to slyšel, aby kluci v páté třídě osahávali spolužačku na záchodě a jí se to líbilo (nevím, co z toho je horší), nebo aby jeden kluk šikanoval celou třídu.
Prostě se mi to nelíbí, samozřejmě, jsou to vyjímečné, ale přesto čím dál častější případyanejn proto, že o nich média často informují. Ale přiznávám, že se bojím už teď o svou čtyřletou dceru, co jí všechno může potkat. Nakonec i v mateřské školce není šikana ničím zvláštním.
A tresty? Jistě, prevence je dobrá věc, ale často je ten, co o ní mluví, spíše bezmocný, protože ví, že na ni je většinou pozdě. A nechat zlo nepotrestáno, jen proto, že je pácháno dítětem? A když už potrestat, tak koho a jak? Sníženou známkou z mravů se dnes děti chlubí, a víc učitel nezmůže, pokud nenajde oporu v kolezích, vedení, u rodičů nebo v systému samotném.
Uživatelský avatar
Emperor
Moderátor GOTHICZ.NET fóra
 
Příspěvky: 4432
Registrován: pon 05. lis 2007 9:14:02
Bydliště: von Troppau und Kuttenberg

Emperor píše:
...

- děti nesmí být nuceny psát domácí úkoly, protože je to příliš zatěžuje
- nesmějí být nechávány po škole, protože to je omezení jejich práv

...


Měli jste v tomhle ohledu nějaké instrukce z MŠTV, nebo od ředitele? Popřípadě podle jakého rámce musí učitelé postupovat ve vztahu k žákům?
Uživatelský avatar
Krutě kruté krůtě
Uživatel
 
Příspěvky: 383
Registrován: úte 22. zář 2009 10:27:55

Příspěvekod Emperor » pát 18. led 2013 19:34:00 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
asi vyhláška z ministerstva, říkala mi to žena s tím, že se to zatím před dětmi tají :D

jinak fungují tzv. rámcové vzdělávací programy, které si každá škola tvoří sama, tedy učitelé jednotlivých předmětů. Byly zrušeny jednotné osnovy, což znamená na jednu stranu svobodu pro kantory (i když tzv. klíčové kompetence, tedy co by žák měl v daném ročníku zvládnout, jsou závazné pro všechny), na druhou stranu to může drhnout např. při přechodu na jinou školu s jiným programem nebo při přijímačkách na střední školy .

Jinak musí učitel respektovat práva žáků, to je takový obecný požadavek, za který se schová ledacos
Uživatelský avatar
Emperor
Moderátor GOTHICZ.NET fóra
 
Příspěvky: 4432
Registrován: pon 05. lis 2007 9:14:02
Bydliště: von Troppau und Kuttenberg

Příspěvekod Milhaus » sob 19. led 2013 0:00:59 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
My jsme na základce žili v dost odlišném režimu, než je dnes zřejmě běžné. Například jsme měli učitelku, která když vylezla z kabinetu na jedné straně velmi dlouhé chodby a my jsme měli třídu na druhé straně chodby, tak už v ten okamžik, kdy zavřela dveře od kabinetu jsme stáli v pozoru, jelikož její řev se ozýval celou chodbou, až se okenice třepaly. Když otevřela dveře do třídy, po té náročné cestě tou chodbou, kde sprdla každého, kdo se tam omylem nachomýtal, bylo to, jako kdyby na chodbě vybuchl granát a rozletěli se dveře. V tu chvíli si nikdo nedovolil ani pípnout a po celé škole se ozývalo jen hluboké oduševnělé ticho. (dokud si nesedla).

Nemůžu říct, že jsme jí v danou chvíli zbožňovali, to rozhodně ne, ale přišly časy, kdy jsme se modlili (celá třída), aby se vrátila a zase nás začala učit. To bylo v době, kdy byla nemocná a na její místo přišel supl - učitelka starší generace (tj učitelka, která nejspíše učila tuto učitelku). Učila nás češtinu a po cca 2 týdnech její výuky byla celá třída na propadnutí. Například v psaní diktátů jsme se rozdělili na lepší pětkaře (to byli ti největší šprti), horší pětkaře (to byli ti ostatní) a pak byla zvláštní kategorie extra-mega pětkaře (to jsem byl já s dyslexií - na což ona nebrala ohled :) ). Jo to byl řádný dril, to se muselo nechat. Byli jsme šťastní, když se vrátila ta původní.

Nejlepší učitelé ale byli to, co byli schopní mít takový přátelský vztah, ovšem jen do určité hranice a pokud tedy i tu hranici dokázali znát. Například jsme měli učitele na gymplu, který nám vždy po příchodu povyprávěl historky, jak se předchozí noc hrozně opil, vždy došel se speciálním dryákem na kocovinu, což byl zřejmě nějaký čaj a pak sáček od toho čaje položil na od křídy špinavé umyvadlo s tím, že z toho bude "bezva druháček". Tem měl zásadu, že minimálně jednou za půl roku se musí pořádně naštvat, všechny seřvat a s nikým se nebavit. Což tedy taky i praktikoval. Ale jelikož věděl, že jej máme rádi a že jsme jej nechtěli naštvat, tak vždy odešel do kabinetu s tím, že si máme dělat co chceme. Věděl, že toho nevyužijeme k hodině volna, ale že za ním půjdeme a budem jej prosit, aby se vrátil a učil a omlouvat se mu za naše chování. Prostě toho uměl přesně využít. On pak, když tedy přijal naší omluvu většinou došel z kytarou a celá hodina proběhla ve velmi volném duchu. Prostě takový pohodář.

Co ale určitě platilo, že za nás měli učitelé velkou úctu u nás, žáků. Ať už měli jakékoliv slabiny a štvali nás všelijak, pořád platilo, že oni jsou v danou chvíli nám nadřazení a důležitější, než my. Což bylo i logické, oni tam byli kvůli nám, ne my kvůli nim. Tedy my jsme chtěli něco po nich, ne oni po nás. Ačkoliv jsme to tak tehdy nebrali vědomě, prostě to tak bylo. Asi i díky tomu teď s odstupem času rád vzpomínám na všechny ty učitele, co jsem v životě potkal a rád si vzpomenu i na ty jejich "vady", kterými nás štvali, nebo naopak bavili.

Dnes to tak asi není, ale je to spíše škoda těch studentů, že se o to vlastně svým chováním ochuzují. Celkově bych řekl, že ta mladší generace věří nejspíše tomu, že učitel je tam kvůli němu, tedy že je povinností učitele ho - žáka něco naučit a pokud to neudělá, že je to jeho chyba a že on, jakožto žák, který se nic nenaučil, je pak jeho oběť. Ale to je docela zásadní omyl. Vždy bylo a je na žákovi, aby se učil a aby se chtěl učit, ne na někom jiném, aby ho nutil se učit.
***
Uživatelský avatar
Milhaus
Zasloužilý člen fóra
 
Příspěvky: 5423
Registrován: čtv 30. srp 2007 10:35:05
Bydliště: Doma

Příspěvekod Emperor » sob 19. led 2013 15:01:34 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
Pamatuju na nebohou praktikantku, která k nám přišla poprvé do hodiny na střední škole. Nevím čím si to zasloužila, možná to byl ten šílený účes, nebo pisklavý hlas a zjevná nervozita, prostě jakmile se k nám otočila zády, aby něco napsala na tabuli, okamžitě byla zasypána bábrlaty, která se v těch jejích kadeřích skvěle uchytila. K její cti musím uznat, že zbytek hodiny ustála, nehla ani brvou a odučila svoje. Ovšem jestli se dál věnovala své pedagogické kariéře, netuším. Ale často jsem si na tu situaci vzpomněl, zejména před svou vlastní první praxí.
Uživatelský avatar
Emperor
Moderátor GOTHICZ.NET fóra
 
Příspěvky: 4432
Registrován: pon 05. lis 2007 9:14:02
Bydliště: von Troppau und Kuttenberg

Já sice v určitém slova smyslu di té mladší generace patřím, ale snažím se učitele naštvat a nebýt k němu drzý-což se mi daří. Zaslechl jsem tady jistou věc, že žák je zodpovědný za to, co umí. To ano, to je, ale jsou i vyjímky. Naše angličtinářka (mimochodem učitelka, která si udělala respekt tím, že na začátku roku všechny seřvala), je velice přísná a umí dobře učit. Problém je v tom, že vedeme slovník (každý má svůj, ručně psaný), kde je tuny věcí (opravdu hodbě). Pokud se to naučí, je to ještě dobré, jenže problém je v tom, že každý úterý píšeme písemku. To by se zase dalo, bohužel na ně od někoho bere slovník, ze kterého vymýšlí věci. Určitě si, ale domyslíte od koho. Od těch nejchytřejších zepředu, kteří tam mají slova z jiné lekce, která je většinou vepředu. Tudíž to nikdo neumí, protože učit se slova napřed a nemáme čas na nic jiného. Určitě si představíte, jaké máme známky z angličtiny :lol:
amatérský pisálek s profesionální leností
Uživatelský avatar
Rinceoir
Uživatel
 
Příspěvky: 476
Registrován: úte 14. srp 2012 22:03:45
Bydliště: Pod tvojí postelí

Nevidím problém- domluvte se s těmi od kterých si brává slovník a naučte se a vypište si stejná slovíčka.
Zuby
Uživatelský avatar
Delicius169
Uživatel
 
Příspěvky: 546
Registrován: pon 23. lis 2009 9:27:11

Příspěvekod Niniel » ned 20. led 2013 19:56:44 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
Rinceoire, to máte dobré. Já měla většinu střední učitelku, která testy ze slovíček nedávala vůbec, protože telefonní seznam se přece umí naučit každý tupec a jsou to jedničky za nic, takže se slovíčka máme učit sami, z vlastní vůle. Probírala s námi stále dokonale stejnou gramatiku, občas někoho prozkoušela na "konverzační témata" (obvykle se to děcka naučily nazpaměť a vůbec netušily, o čem mluví). Ta témata byla také pořád dokola. Nic z toho nemělo ani vzdáleně nic společného s tím, co jsme měli mít u maturity. Asi si umíš představit, kolik toho děcka uměly a kolik jich odmaturovalo (já jsem byla jedna asi ze tří, co vše potřebné znali ještě ze základky, takže jsme ji většinou tak nějak ignorovali :) ).
???!!!
Uživatelský avatar
Niniel
Uživatel
 
Příspěvky: 703
Registrován: ned 20. zář 2009 17:55:52

Příspěvekod Zero » pon 21. led 2013 1:27:49 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
My jsme měli angličtinářku, se kterou jsme nepsali testy ze slovíček. Nová slovíčka nás učila tak, že nám vysvětlovala jejich použití v kontextu a jejich význam v praxi. Rozhodně nejlepší varianta.
Uživatelský avatar
Zero
Uživatel
 
Příspěvky: 1578
Registrován: sob 01. zář 2007 8:51:50

Příspěvekod Emperor » pon 21. led 2013 11:13:10 » Re: Studenti (žáci) vs. profesoři (učitelé)
Souhlas s předchozím, coby kantor jsem své žáky v angličtině i němčině zkoušel, jak umí nová slovíčka použít ve větě, tím si zároveň procvičili i jiná slovíčka, gramatiku či syntax.
Uživatelský avatar
Emperor
Moderátor GOTHICZ.NET fóra
 
Příspěvky: 4432
Registrován: pon 05. lis 2007 9:14:02
Bydliště: von Troppau und Kuttenberg

Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé