Menu

Ten, který se obětoval

Diskuse a hodnocení filmů.
Příspěvekod Max » pon 31. srp 2015 21:13:57 » Ten, který se obětoval
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

? Obecné info
Žáhnr: Akční, Dobrodružný, Mysteriózní
Délka: 70 minut
Autor: Max
Prostředí: Gothic 2


ɤ Vysvětlení tagů
Modlitební knížka - Hvězdy - Politika
Nevysvětleno prozatím

Ke stažení
Film
Uživatelský avatar
Max
Uživatel
 
Příspěvky: 615
Registrován: pon 31. pro 2007 10:54:54
Bydliště: Polokontinent

Příspěvekod Emperor » pát 04. zář 2015 14:51:52 » Re: ④ Ten, který se obětoval
Film Ten, který se obětoval mě zatím zaujal nejvíce. Autor se rozhodl nijak netroškařit a pokusil se vytvořit hrdinský epos, příběh, který má vše potřebné k tomu, aby se stal vážným kandidátem na vítěze. A dal do toho vše. I svou duši Beliarovi zaprodal, zdá se ...

To, co činí tento snímek nejsilnějším, je příběh. Nejedná se o nějakou lokální zápletku, ale přímo o epický boj o přežití lidstva a vítězství dobra nad zlem. Děj je už od samého začátku chytlavý a autor střídá klidné pasáže s dialogy s akčními bojovými scénami. Postavy působily živě a sympaticky, mohl jsem si s nimi utvořit nějaký vztah, což je pro film takové délky důležité. Mladý, avšak statečný domobránce, zkušený, boji ostřílený žoldák, věrný služebník Řádu ohně a trochu tajemná a nepřístupná pirátka. Nosná myšlenka jejich výpravy je sjednocení sil v boji se společným nepřítelem. Naše čtyřka má ve filmu prostor ukázat, že tato spolupráce je funkční a efektivní, což bylo názorně vidět už v první bitvě s bandity na farmě.

Že se nejedná jen o tupé bojovníky dokazuje např. dialog před samotnou bitvou, kdy se zkušenější Rudgar snaží schladit mladický zápal Jacoba myšlenkou, že třebaže on sám je bojovníkem, války z principu neuznává, což je velmi sympatické, jako ostatně celý rozhovor mezi nimi. Tyto rozhovory vlastně celkově vyvažují drama následujících scén, dialogy bych v tomto filmu vyzdvihnul jako důležité, nejsou zde jen jakousi nutnou výplní mezi bojovými scénami, ale dávají smysl a vykreslují charakter postav.

Následující události na hradě daly zapomenout na obavy, že se při délce snímku děj i dialogy rozpliznou, autor dokázal udržet tempo i styl. Prvním zajímavým okamžikem zde bylo setkání se záhadným vězněm, v příštím ději klíčovou postavou celého filmu. Z rozhovoru mezi ním a Jacobem se dalo vytušit, že se nejedná jen tak o nějakého tydýta, kterého chytli na hradě a člověk k němu pocítí sympatie a zároveň respekt. Události následně dostanou docela rychlý spád po vraždě Lazaruse a pak už je to ryze akční podívaná. Nicméně nic není jednoznačné, autor nechává diváka v nejistotě a tím dává prostor k překvapivému vyvrcholení v závěru filmu. Do poslední chvíle člověk neměl tušení, jak se Nathan zachová, uvěřil jsem s jistou dávkou zklamání, že se ten celkem sympatický lovec pokladů nechá zlákat vidinou nesmrtelnosti a moci a Grál si ponechá. Autor rafinovaně napíná diváka až do úlevného okamžiku, kdy se nechá Jacobem přesvědčit. Fungovalo to. A naštěstí bez zbytečného patosu, postavy si do poslední chvíle zachovaly svou lidskost, dokonce i Nathan, když projevil přání, aby se všichni dozvěděli, kdo to zabil toho šamana - to mi bylo sympatické.

Měl bych jen připomínku k závěrečným soubojům: možná bych je maličko zkrátil, chápu, že se mělo jednat o vyvrcholení filmu a autor chtěl vyzdvihnout jejich obtížnost - přeci jen boj s Beliarovým avatarem se nedá odbýt jen pár výpady meče, ale i tak se mi zdály o trošku delší, než bylo potřeba. Naštěstí jsou souboje doplněny efekty kouzel a vyvolání příšer, tak se to dá zkousnout.

Po technické stránce se dá filmu vytknout pár drobností, nejvíc mi asi vadilo občasné trhání pohybu kamery při chůzi postav, poté pár překlepů v titulcích, ale nic závažného. Hudební doprovod vhodně a vkusně doplňoval klidnější pasáže i ty napínavé a akční scény, zvolené motivy dokázaly podpořit atmosféru filmu.

Můj celkový dojem z filmu je velmi dobrý, autor si ukousl velkého sousta a dokázal se s ním zdárně vypořádat. Film byl napínavý po celou dobu, neviděl jsem tam žádné hluché místo, zbytečnou scénu či hloupý dialog. Příběh má hlavu a patu, pointa je překvapivá a závěrečná scéna není nijak zbytečně patetická.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Moc, moc chválím a dávám 9/10.
Uživatelský avatar
Emperor
Moderátor GOTHICZ.NET fóra
 
Příspěvky: 4454
Registrován: pon 05. lis 2007 9:14:02
Bydliště: von Troppau und Kuttenberg

Příspěvekod Pivl » ned 06. zář 2015 21:43:40 » Re: ④ Ten, který se obětoval
Vím, že jsme říkal, že budu hdnotit popořadě, ale udělám výjimku, protože další z řady autorů, který si vysloužil mojí pozornost je Max a ne, protože bych k němu měl nějaké sympatie, ale protože píle a čas, kterou filmu věnoval asi některé v soutěži hravě přeskočí a tak bych nerad na jeho recenzi v případě časových problémů sténal z posledního. :)

Předslov

Zde bych Maxe nerad vyzvyhával více, než si zaslouží, protože ano, skvělý
fanartový tvůrce, bývalý Rudobaron, známe se a on jistě ví, že si jeho fanartu
velice cením a uznávám ho, už jen protože jsme vždycky měli i takový jistý
podobný styl myšlenek u tvoření (při nejmenším dříve), ale letos bych ho
nechtěl vyzdvyhnout za žádný přínos fanartu, ale poklonu bych mu rád dal
hlavně za to, že ikdyž už je prakticky mimo fórum a netuší, co se tu přes
rok děje, že se jen na jedno zeptání sebral a šel si po dvou nebo třech letech
zase do Gothicu něco natočit, protože to chce nejen hodně sebepřesvědčování,
ale hlavně i dost odvahy a myslím, že Max rozhodně v ničem letos nezostal,
ale ikdyž jsme ho bral jako nejzkušenějšího filmaře, nebral jsem ho jako
jasného favorita, protože přecejen se filmařina někam posunula a Max
byl jaksi mimo tento posun, přesto si určitě dojde pro spousty hlasů
:)


FILM MNOHA TVÁŘÍ
__________________________________________

Začnu reakcí na dvě předchozí opravdu trefné recenze, které jsme četl než jsme šel hdnotit a to Vojtovy a Emperorovovy. S oběma se v němče ztotožňuji, ale také v mnohém se naše názory asi hodně odlišují. Nejtrefněji bych popsal Vojtův názor o tom, že Max tvořil film z jiné školy a tak je dost imožné, že moje kritika možná někde nebude objektivní a vhodná na komisaře, ale osobně si holt prostě něco vykládám jako chyby, které třeba Emp neviděl.

Když u Emperora prvním rozborem zůstanu, můžu říct, že s jednou věcí si rozhodně neplácneme - A to s chválou příběhu. Nevím jak moc byl finální scénář připraven (nechci tím snižovat MAxovu práci), ale osobně mi přišlo, jakoby film byl vymýšlený pomalu za pochodu. Celý příběh mi přijde totiž hrozně nekoherentní. Jedna událost vede k druhé a ta k třetí a pro finální výsledek je vlastně důležitá třeba každá ta třetí. Na začátku to prostě vypadá jako ryze dobroružný film a pak se to začne divně přetvářet, dobrodružství okamžitě končí a to jsme prakticky už v půlce filmu a začíná jiné, což už je spíše akční fantasy podívaná bez toho dobrodružného zážitku.

Celý onen příběh dle mě potápí podivně napsaná hlavní postava... Ten člověk dle mě prostě postrádá charisma... Lépe řečeno, celou dobu si tvoří neskutečné charisma - Ve vězení jsem si říkal, že je to orpavdu skvělé a bál jsme se, co se z něj vyklube, pak je z něj najednou velký záporák, co by vládl nějradši kostlivcům a najednou zase zachránce celé země... Dle mě šlo tohle celé vyřešit nějak šetrněji, aby tato postava zůstala tak skvěle tajemná a charismatická jako na začátku. :)

Obrázek


Tam kde jsem si ale hodně nebyl filmem jistý byl celý začátek. Myslím si, že zde byly celé dialogy divně poskládané a kolikrát schazovali jinak epicky, nebo hezky vypadající scény a nepřipadaly mi tak přirozené... Pravda, nebyly alespoň tak odborné a upravené jako dialogy u Protivníků dějin, ale zde působily dialogy přehnaně inteligentně k postavám, zde mi prostě dialogy neseděly... V hale, kde se postavy přestavují, mi přišlo až naprosto stupidní ono představování, tuhle pasáž bych si ve svém filmu rozhodně odpustil a raději bych postavy nechal, ať si povědí nějaké své hezké příběhy u ohně na farmě než přijdou bandité, jak to udělal žoldák s domoobráncem.

Dále mi ve filmu trochu uniká smysl hlavního hrdiny... Dle prvních záběrů je to jasně mág a ten ve finále opustí scénu jako první. Pak je to domoobránce a najednou se zjeví třetí postava něco mezi záporákem a tajemnou postavou co doplňuje scénu a najednou schrábne celou slávu včetně polevy a ani třešničku pro domoobránce nenechá (pardon za absenci jmen, ale prostě si ty jména nejsme schopný zapamatovat. :D )

TECHNIKA, KAMERA, EFEKTY
__________________________________________

Zde se projeví to, o čem mluvil Vojta - Naše dva pohledy na věc. Max se rozhodl, že udělá film alá VMC a ta stará škola (ono je to opravdu dost výstižné to rozdělení - Stará / nová škola) a tak asi vypadá i celé technické zpracování. Když toto dílo porovnáme totiž právě třeba s VMCeho the Prophecy, což byl do nedávna furt film, který se označoval za nejlepší na fóru, tak MAx předvedl technicky ještě o stupeň vyšší dílo. Marvinové magické efekty naprosto bombastické (ikdyž osobně lebedím spíše postprodukční magii), hodně fajn je i to, jak se často pohybuje více postav najednou a tak dále.

Obrázek


Co bych ovšem hodně technickému zpacování vytknul je totálně zabité ochodovací scény, kterých je opravdu hodně. Zde se měl Max právě podívat na film the Prophecy... Někde totálně krásně epická hudba zabíjí akorát tu scénu, kdy 6 totálně rozdílných lidí - žoldák, domoobránce, pirátka, kněz kráčejí stejnou chůzí jak vojáci, místo aby běželi a do toho by dynamicky letěla kamera za jejich zády... Úplně to po tom volalo a nevím, kde se tyto záběry ztratily. :)

Co mi ovšem taktéž přišlo (opět názor školy) hodně nedomyšlené byly některé souboje. Boj se dvěma meči super, někteér záběry kamerou super, magické efekty opět super, ale mečování se do nekonečna, neustálé protínání mečem hlavu nepřítele a absolutně žádné taktizování při soubojích prostě vážně nepůsobí tak filmově, ale chápu, že je to otázka stylu, tak vytknu jinou technickou věc - Rezignaci na to, daný souboj při nezdaru předělat. :D V následujícím obrázku bude zrovna souboj, ve kterém se kněz sekne pod mečem bandity a půl hodiny do sebe nechá řezat, než se osvobodí. :D To je prostě vážně hrozně divné a proto bych knězi dal alespoň hůl, kterou by se mohl bránit na blízko. :)

Finální odkaz patří khudbě, k té nemám nic spešl ani nic kritického. Je to hudba co neurazí, ale ani nenadchne, bohužel jsme si evšiml žádné extra chytlavé písně jako u jiných filmů, což je škoda... Co se mi na ozvučení ale moc nelíbilo bylo určitě t, že jsou zde totálně hluchá místa - To bych nikdy nedopouštěl - Vždy přidat nějaký zvuk třeba ptáčků jak zpívají v pozadí. ;) :)

CHYBÍ PLYNULOST, PŘEBÝVÁ PRODLUŽOVÁNÍ SCÉN
__________________________________________

Ať už se jedná o souboje, nebo obyčejné věci, budu opět souhlasit s jiným fanartovým tvůrcem - jak řekl Vojta, vše je přehnaně dlouhé. Už jen začátek, kdy jdou domoobránce a kněz z kláštera jakousi dlouhou dobu z kláštera, působí to neskutečně protahovaně. A právě díky nekoherenci celého díla o kterém jsem dříve mluvil, pak film působí opravdu hrozně zdlouhavě a ve finále bych se vůbec nezlobil, kdyby film začal tehdy, kdy celá skupina přijde na starý hrad, protože zde se lámal chleba, příběh začal být zajímavý a začaly se konečně dít pro celý film příběhově důležité věci. Co se týče prodlouženosti, nebudem radši mluvit ani o té délce zobrazování titulků, to je opravdu někde moc moc moc hodně. :D

Obrázek


Na jednu stranu se film prostě tváří hrozně kompletním dojmem - Působí opravdu jako celovečerák, protože jsou zde scény opravdu protahované a o všme se dozvíme vše co potřebujeme, ale je toho prostě na soutěžní snímek dle mého moc... Natož je toho moc na dobrodružný snímek, kde se chleba začne lámat ža ve tři čtvrtce filmu...

Vím, že třeba spousta rozhovorů má divákům přiblížit vztahy, ale ty ve finále tím, jak se postavy rychle poztrácejí působí stejně poměrně plasticky, protože je to furt jen akční dobrodružný film a žádné drama nebo tak... Osobně bych zase spíše hodně představil onu hlavní záporačku a s ní bych dělal hodně rozhovorů, aby na konci nebylo tak jasné, že zrovna ona zradí, když jsme o ní neslyšeli ani slovo. :) :wink:

FILM, CO BY SKLÍZEL SLÁVU DŘÍVE
__________________________________________

Ve finále jsme toho vytkl zřejmě více než pochválil, ale to je tím, že film opravdu má spousty much, která já bohužel prostě vidím a které mi zůstaly v očích. Nyní tedy přejdu k těm světlým stránkám. Film by totiž v době minulé, kdy byly filmy typu the Prophecy a podobně, rozhodně byl filmem nejpropracovanějším, nejzajímavějším a zřejmě i nejlepším. Hodně povedené mi přišlo také rozdělení úkolů na hradě a jejich zpracování. Celkový odkaz na samotný příběh Gothica byl velmi fajnový a zřejmě asi nejpovedenější z celého scénáře, řekl bych. Kdybych měl film k něčemu přirovnat a nemohl jsme se toho dojmu zbavit, byla by to nějaká opravdu ultra promakaná mise z Gothica - Čas se posouvá minimálně, vidíme všechno co se děje. Třeba první dialog kněze s domoobráncem působil chvilk usand i tak, že zde nebude střih v čase,že rozhovor bude prostříhaný od začátku až do města bez posunu času alespoň o kousek cesty. Stejně tak vypadají souboje a prostě vše takové až moc herní. :) Pro fanouška Gothica dle mého naprosto úchvatná podívaná, pro fanouška filmů film, který se pere s filmovostí a pokulhává v tom, udržet diváka pořádně v napětí. Jestli ovšem Maxovi někdo něco určitě nebude vyčítat, je to, že bychom před sebou měli nějakou pohádku. Pro mě film, který kdyby byl kratší a ta obrovská fůra práce, co se věnovala celku, by se věnovala detailům a kratším scénám, by byl opravdu úchvvatný. :)

Obrázek
Uživatelský avatar
Pivl
Obecný účet vedení fóra
 
Příspěvky: 4329
Registrován: sob 08. lis 2008 14:34:57
Bydliště: Klan Ohně, Santova 69

Příspěvekod Václav » pon 14. zář 2015 22:17:59 » Re: ④ Ten, který se obětoval
Před tím, než si budete číst moje hodnocení, bych rád upozornil, že jsem se ve zdejší fanartové komunitě pár let nepohyboval a sám jsem naposledy něco natočil tak před pěti lety. Nemám proto momentálně vůbec žádný přehled, jak na tom dnešní Gothic machinimy jsou, jaké jsou dnešní trendy v jejich tvorbě, jestli se objevily nějaké nové a zajímavé triky... a tak dále a tak dále. Proto, prosím, berte moje hodnocení s rezervou, třeba jako hodnocení někoho zvnějšku komunity, nebo jako hodnocení od prastarého dinosaura, který se zničehonic vyškrábal z téměř zavalené jeskyně dávnověku.

Ten, který se obětoval je mezi ostatními soutěžními díly takovým výpravným fantasy eposem. Klasickou hrdinskou výpravou za questem, ve kterém jde o osud světa a tak dále a tak dále, všichni to moc dobře známe. I přes tuhle otřepanost a neoriginalitu považuji příběh za velmi vydařený a filmek je pro mě favoritem soutěže, ač i tady se najde velká řada nedostatků a věcí, které je třeba určitě dotáhnout.

Za dva největší nedostatky považuji nepříliš povedené zpracování bojových scén a celkovou roztahanost filmu.

Bojové scény tu prostě byly takové neřízené a nereálné, bylo prostě vidět, že autor většinou jen nechal řezat se samotné postavy a jen sem tam změnil úhel kamery. To určitě není dobrý přístup. Točíme filmy, ne ingame videa - když útok banditů na kněze a pirátku začne tím, že kněz schytá do zad tři šipky z kuše, načež z něj vystříkne krev, ale vůbec nic to s ním neudělá, tak je to prostě špatně (nebo když někdo během souboje žačne hořet a taky si z toho nic nedělá!). Stejně tak většina zásahů, kdy hrdinové dostávají jasně smrtelné a krvavé rány, pod nimi na zemi zůstávají kaluže krve, ale jejich stav ve filmu to nijak neovlivní. To je prostě neuvěřitelný nedostatek!
Jinak by bojovým scénám určitě pomohlo snímání více zblízka, okořenit akci i nějakými více detailními záběry, řízenými přímo autorem. Když stojí kamera nad celou rvoucí se skupinkou, tak to prostě nevypadá tak dobře, hlavně když ten boj umělé inteligence je takový nemastný neslaný.
U bojových scén má prostě autor ještě hodně co vylepšovat!

Roztahanost filmu a jednotlivých monotonních scén byla místy opravdu ubíjející a měl jsem někdy až chuť to zkusit překlikat. Filmu by určitě neuškodilo menší přestříhání a zkrácení. Třeba ty dvě naprosto zbytečně dlouhé scény, kdy hrdinové jen cestují a vůbec nic se tam neděje (navíc vypadají dost vtipně, jak jdou všichni stejnou animací a tempem, jako stádo hus - do příště bych doporučil dát každému jinou animaci chůze, bude to pak vypadat mnohem lépe). Hlavně ta druhý, kdy jdou skrz průsmyk až na hrad byla strašně dlouhá a nudná.
Strašně natahované a proto pak i nudné byly i už výše zmíněné bojové scény, hlavně souboj se strážcem Grálu a následně s pirátkou (tam mi navíc úplně nesedla hudba - jasně, byla taková řízná a tak, ale k celé poetice tohohle fantasy filmu prostě vůbec nesedla, určitě bych volil něco jiného). Do příště bych doporučoval ty souboje určitě zkracovat, ono není moc zábavné koukat se na genericky se rubající postavy se stále skoro stejnou kamerou. Zachránit by to mělo i to vylepšení bojových scén, o kterém jsem psal výše.

Krom těchto, pro mě celkem velkých, nedostatků, považuji dílko za opravdu zdařilé a myslím, že ho s čistým svědomím můžu prohlásit za mého vítěze soutěže.

Jen ještě pár konkrétních detailních výtek:
- je divné, když je film němý, ale ozývají se herní hlasy okolních postav
- scéna s bránou, kdy tam je záběr na to, jak vyjede barikáda z beden ze země, je vážně strašný peklo
- krvácející kostlivci?!

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Hodnocení 7 z 10
Uživatelský avatar
Václav
Nehasnoucí pochodeň
 
Příspěvky: 687
Registrován: čtv 13. pro 2007 19:26:29
Bydliště: malebná vesnička Loukov

Příspěvekod El Kamil » pon 14. zář 2015 22:43:09 » Re: ④ Ten, který se obětoval
Tak, co k tomuhle kolosálnímu snímku dodat?

Kamera - Standardní práce, jdou vidět o pokusy postprodukčně eliminovat statickou herní kameru. Líbilo se mi uhnutí kamery vstříc nebi v začátku filmu (před zobrazením názvu). Čekal jsem, že tam bude takový ten klasický přechod typu pohled do nebe a návrat na zem, ovšem na jiném místě.

Práce s hrou - Na scénách je více postav, výpravy se účastní čtyři lidé, práce s jejich synchronizací je tím pádem složitější. Autor využivá animace postav, líbila se mi scéna, kdy - a teď nevím jméno (domobránce) - po ráně od té ženské odletí padesát stop a jeho spolubojovník se za ním jen ohlédne, to bylo pěkné.

Děj - Spusta chození. Ačkoli se postavy procházejí po pěkných scenériích z modifikace, což na diváka působí jako něco nového, stále je to jen chození, při kterém se většinou nic významného neděje. Ano, je to vyplněno dialogy, ale řekl bych, že jde spíš o vatu. Trochu mi to v tomto ohledu připomíná Pána Prstenů, kde se taky do nekonečna chodilo. Některé momenty šlo trochu oživit. Třeba vzpomínání jedné z postav na bitvu v průsmyku šlo zařadit jako flashback, kde bychom na plátně viděli vlastní vzpomínku a ne postavu, jak stojí a povídá o ní. Ve filmu vidíme mnoho bojových scén, postavy na nich jsou ovšem puštěny z řetězu a kameraman čeká, co předvedou. Souboj s bossem (kostlivec) trvá všeho všudy pět (!) minut líté řeže, aby jej nakonec vyřešila jedna dobře mířená rána sekyrou, přičemž podobných ran kostlivec během souboje obdržel půl druhého tuctu.

Ozvučení - Zmínil bych hudbu při souboji s bandity na farmě, která je tvořena relativně krátkou smyčkou, která pak časem trochu lezla na nervy, jak se furt opakovala. Škoda, že bojové scény nebyly natočeny s nějakou známkou gradace či vývoje. Postavy prostě bojovaly a hudba hrála a postavy bojovaly a hudba hrála. Bojová hudba hrála, i když postavy na plátně zrovna nebojovaly (ale pravděpodobně bojovaly jiné postavy jinde).

Efekty - Flashback scéna při představování artefaktů či přechod z noci na den ve scéně o chvíli později. Postava kostlivce s animacemi člověka - super (vlastní práce?). Spousta zajímavých efektů při boji s kostlivým Garondem - opět těžko říct, do jaké míry jde o využití už připraveného módu či vlastní práci. Další příklad: Beliarův avatar. A tako vysání beliarovy moci z té mrtvé paní, tam to bylo velmi hezky zkombinováno se zvukovým doprovodem.

Verdikt

Tak teda nevím, jestli název filmu má odkazovat na jeho děj či jeho autora. Protože ten se taky tak nějak obětoval pro tuto soutěž. Hodina a čtvrt je něco, čemu se nemůže žádný z ostatních soutěžních děl ani rovnat. Ovšem za jakou cenu? Film působí velmi vláčně a to paradoxně i přesto, že se v něm nachází nejvíce soubojů na metr filmu v soutěži. Rozhodně bych zkrátil chodící scény, ačkoli se postavy procházejí vesměs krásnou krajinou z modifikace hry. Autor využívá v dobré míře práci s Marvinem a práce se všemi těmi postavami musela celkově dát dost práce. Musím také vyzdvihnout spoustu zajímavých efektů a přidaných textur, ovšem nedokážu říct, do jaké míry to je dílo použité modifikace či samotného autora. Nesmím zapomenout na svou oblíbenou část - titulky. Opět hardcodovaně, takže když už, tak prosím vybrat nějaký pěkný font alespoň.



ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Celkové hodnocení: 6/10
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
El Kamil
Velkovévoda panství Česko-Gothického
 
Příspěvky: 5615
Registrován: pon 27. srp 2007 5:41:00
Bydliště: In the middle of nowhere

Příspěvekod Vojta1122 » čtv 17. zář 2015 9:52:39 » Re: Ten, který se obětoval
6. díl: Filmový epos

Film Ten, který se obětoval jako by divákům říkal: "Jsem tu a jdu si pro vítězství!" Nárok si činí nepochybně oprávněný, nicméně s takovou větou přichází i věta další, taková, která si žádá o důkladné přezkoumání tohoto nároku. Podívejme se tedy na to.

Hodně odvedené práce...

Ze všech filmů, které zde máme, nelze tomuto upřít největší množství záběrů: autor zcela jistě strávil u hry nejvíce času z nás všech. Ale to nejen kvůli finální délce filmu, ale, jsem si jist, kvůli ohromnému množství skutečně úchvatných efektů v MARVINu. Nejde jen o to, že je na plátně zrealizoval, ale tohle vyžadovalo i speciální studium. Začínáme detaily - jako je otevírání a zavírání očí, ovšem pokračujeme bojem se dvěma meči a dostáváme se až k mimořádným efektům v boji - postavy se řežou meči, které jsou mimochodem také hezky prostřednictvím efektů vyšperkované, do toho po sobě zároveň hází kouzla, vyvolávají bestie atd. Přidejme k tomu pak takové efekty, jakými je například vysátí síly z mrtvého těla a máme tu něco, co zatím mělo obdoby pouze mezi polskými fanoušky. K tomu ještě máme využitý mód L'hiver, jehož novinky nás autor nechává si vychutnávat plnými doušky.

Obrázek
Práce s MARVINEM je na skutečně špičkové úrovni


Nicméně, autor se dopustil také nedůsledností. Krvácející kostlivci na dojmu neuvěřitelně bojují, stejně jako postavy, které při souboji málem stojí ve zdi a máchají skrze ni, objevují se i další chybky, například při boji s bandity bojují bandité všichni, kromě jednoho, který si evidentně velmi užívá pokoukáníčka na souboj. Rovněž u soubojů mohla být kamera dynamičtější. Zároveň je nutno poznamenat, že například u scény na farmě před bitvou (vyprávění o velké bitvě a skřetím šamanovi) se autor dopouští téže chyby, jaká byla notně vytýkána filmu Studium započalo: Máme tu dlouhé vyprávění a při něm pouze záběry na mluvící postavy, což časem začne být nudné. Zde byla ideální příležitost zaujmout diváka nějakými vzpomínkami na bitvu - záběry nebo alespoň screeny z ní. Ale to ostatně souvisí s tím, čemu se bude věnovat další kapitola.

...byla však vždy k užitku?

Hlavním - a řekl bych, že skoro osudným - nedostatkem filmu je totiž jeho rozvleklost a roztáhlost, která je dána více faktory. Jednak za to mohou například příliš dlouhé záběry chůze postav, dále, jak již jsem výše říkal, občasná jejich monotónnost. Další záležitostí jsou příliš dlouhé souboje (zde je mimochodem dobrý příklad toho, co jsem říkal v první části cyklu svých recenzí: boje naprosto následují logiku hry) - efekty a tohle všechno je úžasné, ale přeci jen, části, kde žádné efekty moc nejsou, mohly být vymazány, koneckonců, každý z nás si jich ve hře zažil víc než dost na vlastní kůži. Dalším problémem jsou titulky. Jakkoliv dával autor Protivníků dějin divákovi málo času, autor Toho, který se obětoval ho dává zase až příliš.

Obrázek
Bitevní scény: pracně vyrobené, ve finále však příliš dlouhé


Tím nejzásadnějším faktorem je ovšem výstavba děje. Autor nabízí spoustu událostí, nabízí divákovi svůj svět jednu událost po druhé. Ale. Skutečně zajímavé věci a vlastně celý příběh se odehrává až v polovině filmu, teprve zde se film stává vícerozměrným, události a fakta vstupují do vztahů a děj se začíná jaksi kondenzovat. I tomu hodlám věnovat další část své recenze.

"Je člověk schopen obětovat svou přítomnost pro budoucnost ostatních?"

Stejně jako Čas očisty či Protivníci dějin, užívá tento film motta na začátku. Není tak neproniknutelné jako u Protivníků dějin, nedosahuje však tak silného provázání jako v Čase očisty. Motto se proplétá s příběhem člověka, který hledá za každou cenu nesmrtelnost, ale nakonec se obětuje pro lidstvo. Otázka je však položena provokativně: Je člověk schopen obětovat svou přítomnost pro budoucnost ostatních? Divák si říká: "Hergot, vždyť on naopak obětuje svůj budoucí nesmrtelný život. Nemělo by to pak znít: "Je člověk schopen obětovat svou budoucnost pro budoucnost druhých?"? Vezměme si však potenciálně nesmrtelného člověka, jímž ten, který se obětoval byl. Existuje pro toho, kdo je věčný nějaká budoucnost? Není pro něj vše jen neustálou přítomností? Což nás vede k filosofické otázce času, jíž zde asi nelze rozebírat.

Obrázek
Nejzajímavější postava filmu se chystá provést svou oběť


Toto se tedy skrývá za sedmdesáti minutami filmu, které však mohly být zredukovány na méně než polovinu, aniž by na tom film cokoli ztratil - ba naopak, pouze by získal. Spoustu ušetřeného času mohl též autor více využít k rozvinutí motivů příběhové části filmu tak, aby zvraty, které v závěrečném bojišti vypadaly více přirozeně a nikoli tak, že zvrat vždy přišel současně s přidáním zcela nového momentu (např. Beliarův avatar). Něco takového sice zůstává zvratem, nikoli však efektivním.

Resumé

Ten, který se obětoval je rozporuplným filmem. Velmi připomíná staré filmy od VMC, ovšem trochu více rozvleklé, ale také oděné do mnohem lepšího kabátu. Svým stylem se jednoznačně hlásí ke klasické škole a snaží se využít všeho, v čem spočívá její síla. Práce s MARVINem je stěžijní silou filmu, stejně tak důležitou roli hraje práce s mottem. Je zřejmé, že se film bude ucházet o vítězství, já však udělení svého hlasu ještě zvážím.

Tímto se blížím ke konci svého cyklu. Poslední díl věnovaný Zlosynovi přibude pravděpodobně zítra a po té již se přesunu k hlasování.
Uživatelský avatar
Vojta1122
Kronikář
 
Příspěvky: 5516
Registrován: sob 21. lis 2009 12:12:06

Příspěvekod helpo1 » čtv 17. zář 2015 9:54:57 » Re: Ten, který se obětoval
Ten, který se obětoval - [Zisk hlasu na fóru]

Na první pohled zřejmě nejbombastičtější film (v dobrém smyslu slova). Na pohled druhý divák nalezne trhlinky, to však nebrání v jeho vychutnání.

    - Stejně jako v téměř všech ostatních, kamera se při pohybu postav hrozně trhá. Zde je to však nejvýraznější. U tohoto filmu jsem to tedy rozhodně nečekal. :|
    - Lidé nekrvácejí vůbec (vyjma závěrečných scén), zato všechno ostatní, dokonce i kostlivci jako najatí.
    - Jakob často ani sám neví, kolik má právě mečů. Třeba 37:10 - 37:20.
    - Film jsem zhlédnul rychlostí 1.3x - 1.4x, ale pořád jsem měl spousty času číst titulky. Jako prvňáček.

    +- Stejně tak souboje a vlastně téměř všechno by se dalo zrychlit. Místy film působí dost nataženě a délka mu je spíš na škodu.
    +- Neoriginální neznámý hrdina, který [spoilers]. Musím nicméně přiznat, že tady sedí. Vlastně celý příběh je poměrně klišovitý, ale dá se to snést.
    +- Jako u Protivníků dějin, titulky jsou celkem čitelné, nicméně moc obyčejné. Zde bych si však třeba ty z Času očisty moc představit nedovedl.

    + Dobrá práce s módy.
    + Velice dobré využívání efektů.
    + Skvělé podtržení scén hudbou.
    + Poslední souboj vypadá velice dobře.
Obrázek
Uživatelský avatar
helpo1
Uživatel
 
Příspěvky: 529
Registrován: úte 12. říj 2010 13:09:30
Bydliště: forum.gothicz.net

Příspěvekod Max » čtv 17. zář 2015 18:02:45 » Re: Ten, který se obětoval
Děkuji vám všem za vaše recenze a názory, když se na to dívám zpětně, tak musím s některými body kritiky souhlasit.

Nejsem si vlastně jistý, co mě to popadlo, že jsem natočil tak dlouhý film. Původně jsem plánoval, že bude mít plus mínus čtyřicet minut, ale postupně se to zvrhlo a vzniklo něco podstatně delšího. V něčem to je lepší, v jistých ohledech to ale možná kvalitu díla snížilo. Každopádně jsem spokojený už jen s tím, že jsem film o podobné délce, jakou má Otázka života a smrti, natočil se vším všudy za pouhé dva měsíce, kdežto výroba otázky trvala něco přes rok. Asi jsem se naučil pracovat efektivněji :)

Posledních několik dní před soutěží jsem už skutečně hodně nestíhal, měl jsem v plánu natočit znova několik scén, ale tak tak jsem stihl dodělat do termínu odevzdání jakýsi závěr. Chci ještě zveřejnit jednu verzi, která trochu rozvede konec a bude obsahovat závěrečné titulky, které jsem do soutěže dodělat nestihl.

A jedna zajímavost na závěr. Co se týče Beliarova Avatara, nebyl to až tak zvrat v pravém slova smyslu. Pokud si někdo vzpomněl na jisté dílo, pak to pro něj zvrat nebyl vůbec :)
Uživatelský avatar
Max
Uživatel
 
Příspěvky: 615
Registrován: pon 31. pro 2007 10:54:54
Bydliště: Polokontinent


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé