Menu

Přenašeč

Diskuse a hodnocení filmů.
Příspěvekod JENIK » pon 31. srp 2015 21:11:13 » Přenašeč
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

? Obecné info
Žáhnr: Drama, Thriller, Filozofický
Délka: 16 minut
Autor: JENIK
Prostředí: Gothic 2


ɤ Vysvětlení tagů
Modlitební knížka - Eugenika - Politika
Nevysvětleno prozatím

Ke stažení
Film

Uživatelský avatar
JENIK
Uživatel
 
Příspěvky: 576
Registrován: úte 13. lis 2007 17:02:42

Příspěvekod Emperor » pát 04. zář 2015 18:46:58 » Re: ③ Přenašeč
Jak toto hodnotit? Zatrolený Jeník ...

Pokusím se ... příběh se od začátku tváří jakoby vážně a seriózně a já na to autorovi skočil. Sice mi tam moc neseděly ty mutace mutagenů a mělo mě to trochu varovat, ale myslel jsem, že to je takové jeníkovské pábení, které vyústí v něco originálního a zajímavého. Potěšila mě hudební karaoke vložka - to byla ta originalita, dále pak jímavá scéna s obřadem za doprovodu Mozartova Lacrimosa a následným žehem - to bylo to vizuálně-akusticky zajímavé. Poté přišlo zmatení - spiknutí mnichů a potřeba zřídit "krevní databanku" mi přišlo jako násilné řešení toho, jak pokračovat v příběhu. Právě tady jsem začal tušit slepou uličku. Nu i kaněc filma, omluva divákům a trol. Studna vyschla, dech došel, múzy jsou v tahu. Budilo to trochu dojem, že autor sám neví, jak pokračovat a hlavně film dokončit. Ale možná se pletu a křivdím mu. Bohužel nemám šanci poznat, jak to doopravdy je.

Nevím, zda a nakolik autor myslel svou tvorbu vážně, ale budu se tvářit, jako že ano (spiklenecké mrknutí). Musím totiž vycházet z toho, co mám možnost vidět a jak to na mě působí, třebaže v kontextu celého díla bych mohl získat lepší povědomí o tom, co chtěl autor říci a posouzení by bylo komplexnější. Právě to vytržení z kontextu uvádí diváka, konkrétně mě, do stavu lehkého zmatení a současně ztráty důvěry ve vážnost záměru, se kterým dílo vznikalo. Zakomponování tématu eugenika jakožto vědeckého genetického inženýrství do středověce laděného světa Gothicu je na můj vkus příliš odvážný štěpařský experiment. Nápad by se možná dal posoudit jako taková originální absurdnost, záměrné vykloubení a narušení gothickovských stereotypů, ovšem pokud by byl dotažen do konce - i třebas jako vtip či parodie. Leč nezodpovědnost České pošty učinila tomuto dobrému úmyslu přítrž.

Přitom mnoho věcí je tam i kvalitních, autor má cit pro detail (dýka v botě), smysl pro drama, hudební vkus a věřím, že i smysl pro humor. A ta scéna pohřbu Dormiana je parádní a ode mě si vysloužila nominaci v kategorii nejlepší zvolená píseň, protože tato pasáž ve spojení s hudbou na mě zapůsobila asi nejvíce ze všech děl! Jen ty monology a dialogy byly dosti kostrbaté, stylistika tu dostala trochu na frak.

Takže závěrečný soud: celkově na mě působí film jako pokus o originální dílo, ať už po dějové stránce, tak i co se týče technického zpracování, leč kvůli chybějícímu konci dobrá myšlenka vyšumí do prázdna a zůstane jen u pokusu, což je velká škoda. Hodnotím 5/10, i když je to možná i vůči autorovi nefér, protože neměl možnost svůj snímek ukázat celý. Na druhou stranu nemůžu hodnotit, co by kdyby, ale vycházím z toho, co je.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Emperor
Moderátor
 
Příspěvky: 4686
Registrován: pon 05. lis 2007 9:14:02
Bydliště: von Troppau und Kuttenberg

Příspěvekod El Kamil » sob 12. zář 2015 8:01:09 » Re: ③ Přenašeč
Příběh - Příběh zde příliš hodnotit nehodlám. Jde ze něco naznačeno a církev není tak svatá, to známe. Nicméně s absencí druhé části filmu, kde - předpokládám - by došlo k dějovému rozuzlední a scény z první půlky by dostaly nějaký vyšší význam, je zde prostě spousta nejasností.

Grafika / Efekty: Myslím, že jde vidět, že tohle není autorův první film. A nebo je tu silná inspirace díly z minulého ročníku. Velmi se mi líbí kamera, která je neustále v pohybu. A to nejen do stran, ale i v úrovni zoomu. Tohoto efektu, řekl bych, nelze dosáhnout přímo v enginu hry, nýbrž je třeba jej přidat v post produkci. Na některých místech to jde poznat, jelikož objekty na plátně jsou viditelně v nižším rozlišení, které vzniklo ořezáním původního obrazu. Přemýšlím, jak by se dalo tohoto zbavit. Nejspíš natočit film ve vážně velkém rozlišení, a pak se snažit s kamerou hýbat tak, aby došlo k co nejnižší degradaci obrazu.

Pohyby kamery jsou nápadité: Přelety po klášteře, sledování pohybu postav z ptačí perspektivy (škoda, že přechod Pedra z klášterního nádvoří do chrámu v čase cca 3:30 je viditelně střižený, možná to šlo sestříhat tak, aby to nebylo tak poznat), dále scéna kdy Pedro otevírá klášterní bránu a v pozadí odchází posel, jehož pohyb kamera sleduje. autor se dokázal vyhnout klasickým úhlům kamery, které známe ze hry, a film to velmi hezky oživuje.

Líbí se mi úvodní efekt prolnutí loga soutěže s logem fóra. Další pěkná scéna je v místě, kde posel doručuje dopis dalším lidem, rozdělení obrazovky spolu s hudbou působí opravdu skvěle. Jeden z nejlepších efektů je ovšem předání měšce v čase cca 8:35. Kombinace pohybu rukou a rozmazání pozadí je výborná. Stejnětak o chvíli později zasouvání dýky do boty.

Hudba a ozvučení: Výborné! Hudba skvěle doplňuje děj a navozuje skvělou atmosféru. Na začátku filmu je hudba plíživá až úzkostlivá, následuje moc hezky zvolená skladba, která vlastně sama vypráví děj filmu. Líbí se mi efekt u zvýraznění textu skladby, i když mi přijde, že na některých místech si autor upravil text tak, aby se mu víc hodil do děje filmu. V jednom úseku text k písni chybí, jde asi o tři verše.

Práce s hrou: Postavy na plátně jsou animovány tak, aby doplňovaly své aktuální akce. Když na začátku mág čte nějaký spis, tak u toho kývá hlavou zleva doprava a nestojí tam jen jako panák. Při mluvení vždy hýbou pusou. Některé scény obsahovaly velmi mnoho postav, zejména poslední rozloučení s Dormianem, naskriptovat to muselo dát hodně práce.

Zajímavosti - V závěru filmu při záběru na získané vzorky krve jsou některé z nich červené, jiné modré. Zajimavé, že by vážně existovali lidé s modrou krví? :)

Titulky: Vzhledem k celkovému spíše temnému ladění filmu jsou titulky vyvedeny poměrně zdařile. Neřekl bych, že font je ideální, nicméně působí relativně dobře a spolu se žloutou barvou se čte bez problému a i hezky vypadá. Mnohdy jsou jednotlivé titulky ovšem docela dlouhé, vůbec bych se ve většině případů nebál rozdělit je na více částí. Divák by pak neměl pocit, že je musí přečíst rychle, aby náhodou dříve nezmizely. V textu je pár chyb, zejména s interpunkcí, ale to jsou relativně detaily, žádných vyloženě do očí bijících chyb jsem si nevšiml. Titulky jsou zanesené přímo do videa, což je rozhodně nedostatek. Vytvořit je v externím editoru, načasovat podle filmu a jejich přiložení v klasickém textovém souboru má nespočet výhod proti aktuálnímu řešení.

Verdikt

Film hned v první deseti vteřinách navnadí na styl, který nakonec ale nepřijde. A nebo byl ztracen poštou, vzhledem k tomu, že konec první části už leccos naznačuje. Nedokážu říct, jestli to je dobře nebo ne, každopádně takhle tam ten úvodní disclaimer působí jen jako poloviční vtip. Celkově se ovšem jedná o dílo velmi nadprůměrné. Autorova zručnost a zkušenost s tímto typem práce je vidět. Temný příběh je podpořen precizním technickým provedením. Krásné pohyby a úhly kamery, střihy, práce s animacemi postav, vyvedené titulky a skvělé ozvučení. To vše pro mě z filmu Přenašeč dělá jednoho z favoritů soutěže.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Hodnocení: 7/10
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
El Kamil
Velkovévoda panství Česko-Gothického
 
Příspěvky: 5612
Registrován: pon 27. srp 2007 5:41:00
Bydliště: In the middle of nowhere

Příspěvekod Pivl » ned 13. zář 2015 11:02:31 » Re: ③ Přenašeč
Přenašeče jsem si nechal až po intru z toho důvodu, že zde toho prostě bude více co říct, tak to nebudu zdržovat a jdu na to... :)

Předslov

Co říct na úvod zde? Asi není potřeba. Když se podíváme, jaký pokrok
ve filmařině JENIK za pouhý rok udělal, ukazuje to, že je to opravdu talentovaný
lenoch a zároveň by mohl jít příkladem všem novým fanartovýým tvůrcům,
kteří si myslí, že nikdy nebudou tak dobří jako ostatní. Zde ale můžeme
vidět, že i někdo ve filmové tvorbě nedávno nezainteresovaný, může
předvést technicky jedno z nejhezčích a nejlepších děl našeho fanartu.
:)


ZDRAVÍM, JÁ JSEM JENIK
__________________________________________

Stejně jako nadpis celé této sekce na vás vybafne celý snímek. Nevím kdy a jak autor na začátek přidal hlášku o sprostých slovech a na konec trolla, ale prakticky tak všem ukázal svůj odpis, který by dle mého jinak nikdo nepoznal. Snímek přenašeč bude velice těžké hodnotit. Nejen protože díky JENIKovým hláškám, které se prostě do takového filmu nehodí, celý snímek vypadá, že to má být jen utahování si z celé soutěže (a nedivím se Empovi, že je z toho pak rozhořčený), ale zároveň protože máme před sebou jenom část něčeho a podle tohoto úvodu prostě nedokáži vyvětšit čeho.

Přenašeč, ač si dal autor záležet na scénách jak chtěl, ať promyslel dialogy do sebevětších detailů (ty mimochodem působí někdy až krkolomě, jak je větná stavba přehnaně složitá), ať to technicky vyšperkoval jak chtěl, jaksi snímek rozdělil na pomyslné části - Intro - Předehra - Klip - Pohřeb - Rozjezd. Každá část má zcela jinou atmosféru, každá část působí v celém snímku dost odlišnými dojmy a v každé je jakýsi "zvrat", který film posouvá do úplně jiných mezí a tak si prostě říkám, co onen snímek vlastně říká?

Obrázek


Intro nám přehodí předmluvu jakési bestie / fanatika, prostě nevysvětleno, nebo jsme to řádně nepochopil, za což se tedy omlouvám. Předehra nám navodí krásnou klášterní atmosféru a jakési informaci o sjezdu / schůzi / koncilu - zde s kombinací jsem stále spokojen. Pak přijde ale zvrat a celý příběh s enáhle otočí úplně do jiných mezí - Vrah, pomsta a prakticky předchozí část filmu je úplně volná, řeší se něco jiného. A člověk má pocit, že s celý příběh rozjede prakticky až na 15 minutě, kdy se scéna přesune z kláštera na trh... Tohle vše takhle působí zřejmě jen protože nám Jenik nservíroval předkrm. Předkrm, kde hodnotit scénář prostě řádně nelze bez hlavního chodu. Z této části filmu prostě lezle ani absolutně usoudit, o jaký žáhnr se jedná, co nám nadcházející dění přinese, což si myslím, že například u podobně nedokončeného snímku - Zlosyn, poměrně odhadnout lze. Sice tím Jenda udělal jakési napětí diváka na pokračování, ale přijde vůbec? Zde musíme bohužel hodnotit to, co nám autor předložil...

TECHNIKA, KAMERA, EFEKTY
__________________________________________

No a jsme u toho. Vypilované scény, pohyblivá, originální kamera, krásně vypadající efekty, výborný výběr hudby, to vše vykouzlí opravdu úžasnou atmosféru. Výborný a tajemný klášter, naprosto skvěle sestřihané, atmosféru navozující intro. Vše je prostě promakané a skvěle vypadající a tím pádem je jasné, že se zde technicky žádný snímek soutěže nemůže měřit. Přesto bych i pár výtek mohl vymyslet.

Dialogy jsou sice zpracované velice pěkně, ale zřejmě odstřižené z obyčejných herních dialogů tak, že JENIK prostě hodně přiblížil kameru. Všechno v pořádku, ale když na ful HD displeji člověk vidí tu absolutní nekvalitu záběru, vzniklou obrovským přiblížením a tedy i nepoměr kvality k ostatním scénám, působí to trochu zle. Takže na tohle bych si troufl pouze, pokud bych natáčel v opravdu velkém rozlišení.

Obrázek


V části, kdy jde novic předat dopis, bych také řekl, že se nehodí ono prolezení kamery zdí. Není zde sice žádný přehnaný skok, ale kamera v tu chvíli vypadala přehnaně experimentálně a vůbec bych i celou scénu s pochodem novice vypustil, ohromě zdržovala tempo filmu. Dále titulky - žlutá barva - nevadí, ale to umístění v rámu, navíc ještě ne úplně v rámu, ale pouze cca ze dvou třetin, filmu mco nesluší. Když už do rámu, tak celé, nebo tovyndat ven. ;) To je ale vlastně asi vše. :) Tyto drobnosti jsou to jediné, co mi kazilo technickou, kamerovou a efektovou parádu a když už si JENIK v komisi nezíská hlasy za celé dílo, nominace se určitě pohrnou...

ATMOSFÉRA ROZPOLCENÁ
__________________________________________

Ještě jedno sue vrátím k atmosféře. V každém (nebo téěř každém) snímku letošního ročníku působil nějakým způsobem klášter. V tomto ohledu se rozhodně s tímto prostředím nejlépe popral JENIK (když nebudu mluvit o Vojtové pevnosti, místo kláštera). Jeho klášter je opravdu církevní klášter se vší parádou, skvělá atmosféra, výtečná hudba a pohřeb je prakticky bezkonkurenčně nejatmosféričtější a nejlepší scénou celého klání a to nejen kvůli skvělé hudbě a marvinu, ale i díky krásně zvoleným záběrům (kombinace úhlu kamery a jejího pohybu).

Co mi ovšem do filmu opět nesedělo a trochu mi to film, co se týče celé atmosféry poněkud zkazilo byl vložený klip. Teď přitom nemám jedinou výtku k hudbě - Tentokráte velice dobrý výběr, sedí i celéomu filmu. Ale kamera a efekty (ač působily opět technicky dokonale) mi zase vnukly myšlenku: "Tak na co se to sakra koukám?" Nechat hudbu, stejně střižené scény, odebrat některé efekty jako roztrojenou kameru a prostě snímku ponechat atmosféru, kterou si buduje od začátku a nerozstřelvoat jí něčím, co opět vypadá jako jakýsi experiment.

Obrázek


Vím, že JENIK je velký fanda Tarantina, takže si v tomhle experimentování s kamerou a tak, asi dosti užije, ale Tarantino prostě dokáže i v těhlech experimentech, zachovat tu stejnou atmosféru, respektive je film od začátku tak podivný, že k němu ony podivné záběry a střihy sedí. Zde je film, který se chvilkami tváří naprosto obyčejně a vážně a chvilkami působí jako experiment, což mi zřejmě nejvíce kazí dojem zz celého scénáře, který nám byl za tu krátkou dobu předveden.

ČEKÁME NA POKRAČOVÁNÍ
__________________________________________

No a už jsem zase na konci. Prakticky mám pocit, že jsme celou dobu mluvil o tom samém a to o tom nedostatku vyvážení. Jenže co jiného filmu vytknout? JENIK prostě filmové řemeslo ovládá, ale nebyl by to JENIK, aby ze svého díla neudělal něco, co se půlce lidí kvůli jeho lbáznivostem nebude líbit. Já očekávám, že tohle dílo (asi jeho nejnadějnější, co jsem zatím viděl ze všech jeho projektů a že jich nebylo málo) je nejambicióznější. Nechci tvrdit, že je to snímek nejlepší, ale troufám si tvrdit, že kdyby autor snímek dokončil, soutěž by dle mého prostě vyhrál. Jak jsme řekl, těžko hodnotit podle předkrmu celý oběd, každopádně předkrm mi chutnal velice, čekám na hlavní chod, který snad dorazí...
Obrázek
Uživatelský avatar
Pivl
Obecný účet vedení fóra
 
Příspěvky: 4326
Registrován: sob 08. lis 2008 14:34:57
Bydliště: Klan Ohně, Santova 69

Příspěvekod Václav » pon 14. zář 2015 17:19:27 » Re: ③ Přenašeč
Před tím, než si budete číst moje hodnocení, bych rád upozornil, že jsem se ve zdejší fanartové komunitě pár let nepohyboval a sám jsem naposledy něco natočil tak před pěti lety. Nemám proto momentálně vůbec žádný přehled, jak na tom dnešní Gothic machinimy jsou, jaké jsou dnešní trendy v jejich tvorbě, jestli se objevily nějaké nové a zajímavé triky... a tak dále a tak dále. Proto, prosím, berte moje hodnocení s rezervou, třeba jako hodnocení někoho zvnějšku komunity, nebo jako hodnocení od prastarého dinosaura, který se zničehonic vyškrábal z téměř zavalené jeskyně dávnověku.

Takže, na začátku musím napsat to samé, co u Zlosyna. Je opravdu dost těžké hodnotit nedokončené dílo a musím se přiznat, že mě to opravdu štve. A opět opakuji, že bych byl pro zavedení striktních pravidel, kdy je do soutěže možné přihlásit pouze kompletně dokončená díla. Tady mě navíc strašně vytočilo, že se z toho ještě autor v závěru pokusil udělal dost laciný a nevtipný vtípek, který, podle mě, diváka spíš vytočí než rozesměje. Na místě autora bych se pro příště podobně trapným gestům vyhnul a buď nedokončené dílo do soutěže vůbec nepřihlásil, nebo ho ukončil aspoň nějak civilně, ideálně titulky, které tady chyběly jak na konci tak na začátku (kdyby nevěděl, jak se film jmenuje z názvu topiku, tak bych ani neměl ponětí, co je to zač, protože na začátku se název vůbec neobjevil).
No, tady pšenka nepokvete, tak překročím k hodnocení technického zpracování...

Technické zpracování mi naopak udělalo opravdu radost! Většina scén se sleduje opravdu parádně a autor práci s kamerou a Marvinem rozhodně umí, stejně tak i hudba ve většině dílka krásně sedí, jen mě místy rozčilovalo, že jsou slyšet lidské hlasy z okolí - je totiž dost divné, když je film němý, ale postavy v okolí mluví, na mě to určitě nepůsobí dobře. Určitě oceňuji i speciální efekty, které se objevili v té části, která spíše než část filmu připomínala klip k písničce (to je zas naopak spíše mínus). Zasouvání díky do boty bylo vážně povedené.
Taky bych ještě rád vypíchnul pohřební scénu, ta mi celkově přišla z celého dílka jako naprosto nejlepší místo, všechno krásně sedělo - hodně postav, krásná práce s Marvinem (hlavně zapálení mrtvoly), dobře zvolená hudba a kamera. Opravdu krásná práce!

Hodnotit příběh kvůli dokončení úplně možné není, ale s klidem můžu ohodnotit dosavadní způsob vyprávění, který mi celkem sedl. Ano, někdy jsem se v některých věcech, tvářích a jménem zamotal, protože film opět postrádal nějaký úvod do světa a děje, ale nebylo to tak kritické. Dialogy byly zpracované dobře a bylo vidět, že každá postava má svůj způsob vyjadřování, kterého se tak nějak držela (ač to nebylo tak těžké, no, protože se tam celkově moc nemluvili). Jediné, co mi vnímání děje opravdu hodně kazilo, byly titulky, jejichž zpracování považuju za opravdu hodně nešťastné. Použít jako titulky žlutý text v kurzívě je prostě nehorázné peklo. Když už musíte mít titulky vložené přímo do filmu, tak je nejlepší je udělat co nejvíce prosté, ale nejlepší je samozřejmě mít titulky zvlášť.

Závěrem bych chtěl říct, že jsem vážně zvědavý, jestli tohle dílko autor někdy dokončí. Pak by mohlo být i dost povedené a koukatelné, možná, ale opravdu jen možná, bych se na něj pak podíval i já. No, uvidíme.

5 z 10
Uživatelský avatar
Václav
Nehasnoucí pochodeň
 
Příspěvky: 702
Registrován: čtv 13. pro 2007 19:26:29
Bydliště: malebná vesnička Loukov

Příspěvekod helpo1 » čtv 17. zář 2015 9:25:49 » Re: Přenašeč
Přenašeč - [Zisk hlasu na webu] - [Nominace na hlas na fóru]

Vynikající demo/trailer. Doporučení pro autora - používat místo CDček DVD a/nebo cloud. :P Rozhodně bych se však velice rád podíval i na plnou, stoprocentně z daní neplacenou, verzi.

    - Titulky bych posunul o malinký kousek níže - zejména v úvodní (deníkové, šedé) části filmu je občas vidět, že přesahují ze své spodní části (obzvláště diakritika).
    - Až bolestně ostré zvýraznění Gothicovské hranatosti (například kniha 1:32 - 1:45).
    - Na můj vkus mírně násilné zamontování tagu "Modlitební knížka" (dvakrát za půl minuty?).

    + Nevermind je tedy hezkým zpestřením (rozhodně jsem tedy nečekal, že by někdo použil ve svém filmu Leonarda Cohena :), i když některé verše jsou trochu násilně přeložené).
    + Hezké efekty - dýka v botě, kremace (nevěděl jsem, že kamenné oltáře tak dobře hoří :D),
    + "... a studium započalo?" Hm. :)
Obrázek
Uživatelský avatar
helpo1
Uživatel
 
Příspěvky: 825
Registrován: úte 12. říj 2010 13:09:30
Bydliště: forum.gothicz.net

Příspěvekod Vojta1122 » čtv 17. zář 2015 9:27:35 » Re: Přenašeč
5. díl: Největší výzva pro diváka letošního Draka

Na úvod k tomuto filmu je třeba říci, že na plátně jsou vidět umné tahy mistrovské motorové pily. Možná se tato věta zdá být jen zbytečnou výstředností, nicméně pro sepsání smysluplného textu o filmu má zvlášť velký smysl. Proč? Protože nám dává záruku, že má především smysl se u díla pozastavit, navzdory všem jeho skutečným podivnostem. To, že na filmu pracoval někdo, kdo to umí, nás vyzývá k tomu, abychom se těmto podivnostem postavili a do posledního aspektu prostě film vzali takový, jaký je.

"Technická" stránka filmu

Zamyslet se ovšem nad významem toho, co film ukazuje, bude náročné. Ulehčím si to pro začátek několika slovy k technické stránce filmu.

Autor využívá l´hiver módu, čímž dodává filmu dojem neotřelosti. Můžeme se setkat se zajímavými efekty v postprodukci: předávání měšce, zasunování dýky (a mimochodem, tu mohl autor v grafickém editoru tedy oříznout lépe). Rozhodně zajímavé bylo karaoke. V postprodukci byl autor zkrátka kreativní.

Obrázek
Občas bylo přiblížení až moc veliké


Práce s kamerou zde hraje rovněž důležitou roli: autor se nebojí trochu experimentovat s úhly záběru a pohybem, drží se však zcela přiměřeně na uzdě. Rovněž je schopen rozparcelovat celek do tří různých detailů (postava vychutnávající si trávu z bažin, či zajímavě působící vstup vraha do komnaty oběti), nebo rovnou hodit paralelně tři záběry, hezky se pohybující. Nicméně, jedna věc se autorovi úplně nepodařila: občas až moc přiblížil - a to měla špatný vliv na kvalitu záběru.

Někde to podle mě občas trochu vázne, snad je to délkou titulků, scéna s předáním dopisu je protahovaná, některé promluvy se zdají zbytečné. Nicméně, je cítit, že to v tomto filmu není tak docela nezáměrné. I tomuto se budu věnovat v druhé části.

Co s tím?

Začátek filmu bezesporu evokuje začátek Druida jedničky, po něm hned následuje ono temno, které uvedl Pivl ve svém plakátu pro film. Po něm přijde hudební klip s karaoke (a já bych za něj dal hned ocenění za nejlepší píseň), ovšem anglický text je, nu, zajímavě přeložený, a záběrem např. na rozkrok, po tomto však následuje silně působivá pohřební scéna s jistým způsobem patetickou řečí. A potom přijde intrikářství s kousavými a ostrými průpovídkami. Film je částečně lyrická a epická záležitost. S přijetím lyrismu nám padá otázka rozvleklosti scén Divák skutečně neví, co si má myslet, ptá se, očekává odpověď, očekává další vodítka. Doufá, že mu napoví další vývoj filmu, jenže má smůlu, vybafne na něj trolldad: což je krásně zvolený obrázek. Nechce si z nás totiž autor nakonec jen udělat srandu?

Nemá smysl uvažovat o tom, co by mohlo ve filmu dále být. Musíme pracovat s tím, co máme. Zároveň nemá cenu odbýt film tím, že jsme prostě byli ztrolleni. Proč? Vzpomeňme na tahy motorové pily.

Obrázek
Na působivosti scény pracuje například i detail, kdy mág hledí stranou


Co s tím tedy? Film, tak jak je, nabízí různé možnosti, jak jej interpretovat, vyložit. Nu, pokusím se podat nějaký konzistentní výklad. Tím by mělo být též ukázáno, že film není ani žertem ani náhodnou směskou různých stylů tvorby.

Ve filmu tedy máme tři tendence. Jednak tendence lyrická (moc se omlouvám za tento literární a nefilmový termín, jak jsem už říkal v rozhovoru, k filmům nemám až tak blízko...), reprezentovaná především klipem ukazujícím vraždu; dále tendence epická, čili příběh o oné vraždě a intrikách, které po ní následovaly; a nakonec tendence humorná, totiž aluze na Druida, záběry rozkroku, karaoke, hlášky, ustřiženost filmu atd.

(Humorným elementem se pak komplikuje možnost rozsudku nad užitím podivných termínů do fantasy světa, jako jsou mutageny a DNA.)

Podařilo se ovšem sladit tyto tři protikladné elementy do harmonického celku? K odpovědi napomůže už jen to, že po shlédnutí filmu jsme neklidní a máme potřebu to celé vidět znovu a znovu promyslet. Důležitější otázka následuje: Jak je tohoto docíleno? Těžko se mi zde odpovídá, zda tu máme před sebou jen obyčejnou směsici všeho možného, nebo promyšlený způsob, jakým je tato nesourodost svázána k jednomu účinu. Já doufám, že to třeba pomohou osvětlit jiné kritiky či třeba i po filmu nějaká zpětná vazba od autora.

Obrázek
Písnička


Nicméně, slíbil jsem výklad (čili něco, co ubírá dílu bezprostředního kouzla).

Nuže, pro mě je Přenašeč především jistou parodií na filmy takového charakteru, jakou se jeví ona epická část. Parodičnost je dána osobitými autorovými vtipy a zesílena k pravé kousavosti lyrickými pasážemi. Zde ovšem pozor! To, že se jedná o parodii ještě neimplikuje, že by samotný příběh epické části měl být nějak směšný. Naopak, já osobně jej shledávám zajímavým. A také proto je výsledek přitažlivý.

Takovéhle závěry mohou znít možná poněkud zvláštně, nicméně je třeba míti na mysli, že se jedná o pokus o stručnou formulaci toho, co formuluje samotný film. Má-li být odsouzena, je nejprve třeba ji zvážit.

Resumé

I Přenašeč bude filmem, který by vyžadoval více shlédnutí. Rozhodně bude zajímavé počkat si na úplnou verzi (a snad se dočkáme), nicméně nedokončená verze nás i tak vede k zajímavým úvahám - a dost možná hodně odlišným od těch, které by přinesl úplný film. Nicméně pro svou jistou provokativnost i záhadnost, má tento film jistý nejméně jeden můj hlas.

Nemám pocit, že bych se zde vypořádal se vším, s čím bych se vypořádat chtěl. Tento film je pro mě stále trochu záhadou a je možno, že se k němu ještě někde s pár větami vrátím.

Tím bych se tedy vypořádal s Přenašečem. Další na řadě bude Ten, který se obětoval.
Uživatelský avatar
Vojta1122
Kronikář
 
Příspěvky: 5326
Registrován: sob 21. lis 2009 12:12:06

Příspěvekod Max » čtv 17. zář 2015 9:29:56 » Re: Přenašeč
Přenašeč


V soutěži máme většinou seriózní snímky, jeden humorný a pak je tady jeden, který tak docela nespadá ani do jedné kategorie.

To jde poznat už z plakátu. Ten diváka určitě zaujme svým neobvyklým zpracováním, ale přitom mu neřekne, co by měl od filmu čekat. Co se týče mě, já jsem soudě dle fontu očekával nějaké nepříliš seriózní dílo, nějakou parodii. A nakonec se z toho vyklubalo něco trochu jiného…

Po úvodu do filmu spočívajícího z přátelského autorova upozornění se ocitáme v klášteře mágů ohně a děj působí už od počátku (překvapivě) vážně. Dozvídáme se o experimentech s mutageny, za které nese pravděpodobně odpovědnost nám doposud neznámá postava Dormian. Vysvětlování děje probíhá formou deníkových zápisků jedné z postav, v této části filmu ale není nic jasně řečeno a divák tak pracuje se spoustou narážek.

V další části filmu teprve zjišťujeme, že Dormian je představeným kláštera Slunce a právě mu byla doručena pozvánka pro něj a jeho bratry na sjezd králů a monarchů, kde se bude jednat o záležitostech politických a církevních. Po přechodu do černa jsem tak nějak čekal, že další scéna bude právě z onoho srazu a film se bude točit kolem politiky a rozporů mezi monarchy a církví. Ale nestalo se tak…

Stalo se totiž něco, co jsem u filmů v letošním ročníku nečekal. Autor v této fázi využil plný potenciál filmového formátu a formou karaoke písničky nám ukázal další část děje filmu. Přestože tato část téměř žádný dialog, pozorný divák pravděpodobně, co se vlastně stalo. Vidíme, že stejný posel, který doručil dopis do kláštera, jej doručil také zastupitelům ostatních frakcí (což jsou předpokládám monarchové). Následně dostane za své služby odměnu od další neznámé postavy, jejíž motiv divák nezná. A na konec je ve spánku Dormian zabit ještě další neznámou postavou.


Zajímavý a poutavý způsob jak sdělit že posel doručil pozvánku ještě třema dalším frakcím.


V této chvíli jsem byl jako nepříliš pozorný divák docela zmaten (proto jsem se ostatně díval na film dvakrát), ale to není vinou autora, ten naopak odvedl skvělou práci a místo nudných dialogů a chodících scén shrnul poměrně dost událostí do jedné písničky. Originální a výtečně provedené.

Následující den se koná Dormianova kremace. Pozorný divák (já ne) zaregistruje, že při proslovu je zmíněno, že Dormian byl otec. Nabízí se mu ihned otázka, která je o několik scén později také zodpovězena. Samotná kremace má silnou atmosféru, její účastníci jsou očividně zaskočeni Dormianovou smrtí a jeden z nich se rozhodne přísahat pomstu.


Asi nejvíce atmosférická scéna, na čemž má podíl i hudba a zvukové efekty.


Kremace je u konce a tři klášterní bratři se sejdou a odhodí své masky. Nyní se dozvídáme, že synem Dormiana je Zyrion, který je zároveň onou postavou, co nám předčítá na začátku filmu své zápisy z deníku. Ostatní členové nejvyšší rady kláštera mu řeknou, že u těla jeho otce byla nalezena dýka se znakem lva, což svědčí o úkladné vraždě ze strany jiné frakce, jejíž velitele jeden bratr pravděpodobně dobře zná, neboť jej ihned z vraždy obviní a začne plánovat, jak se mu pomstít za pomoci experimentů s mutageny, na kterých Zyroin kdysi pracoval. Poslední člen rady není příliš přesvědčen, ale nakonec souhlasí, neboť smrt potenciálního vraha by pomohla věci církve.

Tato část filmu se mi velice líbí, členové zbožné církve plánují pomstu svého blízkého bratra a neštítí se ke svým účelům využít i neobvyklých metod, jen aby na sebe neupoutali pozornost. A jeden z bratrů ani není o vině vraha přesvědčen, chce jen pomoci církvi!


Dost realistické chování člověka, kterému někdo zabil blízkého přítele.


Zyrion už jen stihne trochu objasnit, jak bude pomsta provedena, ale někdy v tomto okamžiku nedokončený film bohužel končí (dost antiklimaticky).

Tolik k příběhu, nyní k věcem, které se mi na filmu líbily.

V první řadě to byla určitě práce s kamerou. Ta byla místy dost odvážná a ze všech filmů v soutěži nejzábavnější. Autor se nebál přiblížit se s kamerou velmi blízko k samotným postavám, což jednak působilo „filmověji“, ale také šly trochu vidět nedokonalosti postav ve hře, což ale dle mého není nic hrozného. Pohybující se kamera byla místy velmi stylová, hodně se mi líbil třeba záběr, kdy kamery klesala ze střechy klášterní budovy směrem k zemi a k tomu ještě rotovala. Nebo scéna, kdy kamera couvá z místnosti se zabijákem, až projde zavřenými dveřmi. Prostě inovativní přístup, který lahodí oku diváka.

Dále bych chtěl pochválit různé zajímavé věci přidané mimo hru. Předávání peněz mezi postavami, zasouvání dýky do boty, zajímavý efekt otevírání dveří zabijákem… prokládání standardních natočených scén ze hry těmito hrátkami je výtečný způsob, jak diváka upoutat. Nebo tedy aspoň mě.


Autor si dal práci s výrobou scén mimo Gothic, za což jej chválím.


Hudební doprovod mi přišel nadprůměrný, nejen kvůli karaoke písničce, ale celkově. Hudba je vhodně zvolená a podtrhuje atmosféru, což šlo nejvíce cítit během scény s kremací.

Hodně sympatické je mi i to, že si autor s divákem hraje a schválně mu ihned nepředstaví všechny postavy a jejich motivy. Žádné to klasické „Toto je postava X, která má motiv Y“. Z této soutěžní části filmu například vůbec nevíme, kdo byl poslem doručující pozvánky, kdo byl přesně zabiják Dormiana, nebo kdo je ta další neznámá postava, která se objevila několikrát během písničky.

Já si třeba ještě stále nejsem některými věcmi jistý. V úvodu Zyrion píše o lákavé představě získání místa hlavního představitele kláštera a o tom, že musí být o krok napřed před ostatními. Nicméně když je přítomen u kremace, přísahá pomstu vrahovi svého otce a žádá jej o prominutí. Co z toho je skutečným Zyrionovým motivem? Skutečně toužil po moci, ale smrt jeho otce jej probrala? Nebo jen předstírá zármutek a má nějaký plán jak podrazit všechny ostatní?

Pokud bych měl snímku něco vytknout, bylo vy to samozřejmě v první řadě to, že není dokončen. Doufám, že se autor vzchopí a film dodělá, neboť jen tahle ukázka je mým favoritem v soutěži. Další výtka směřuje směrem k titulkům, nejsem si jistý, proč jsou žluté a proč jsou psané kurzívou, font by jistě také šel zvolit nějaký originálnější, pasovalo by to ke zbytku filmu. Ale to je spíše jen drobná kritika, jako celek se mi toto dílo velice líbí.
Uživatelský avatar
Max
Uživatel
 
Příspěvky: 615
Registrován: pon 31. pro 2007 10:54:54
Bydliště: Polokontinent

Příspěvekod Vojta1122 » pát 18. zář 2015 0:08:52 » Re: Přenašeč
Krátký dodatek k mé recenzi

Stejně jako u Sleepera, i zde bych rád doplnil ještě pár slov ke své recenzi - bude se to ještě týkat onoho kombinování.

Když nabízím řešení nesnadné otázky tím, že řeknu, že film je parodií, nabízí se tím hned další nesnadná otázka: Totiž co je parodováno? Zde to nelze určitě tak jednoznačně, jako tomu bylo například u intra. Já jsem tu hned bohužel konfrontovaný se svojí obecnou diváckou nezkušeností a dovedu dát jen vágní odpověď: Jistý druh vážných filmů/děl.

Je dále pak zřejmé, že ono parodování se děje poněkud nezvyklými způsoby, ba velice nezvyklými. Je asi každému zřejmé, o čem je řeč, případně zde odkazuji na svou recenzi i na recenze ostatních. Způsoby jsou to natolik individualistické, že nemusí zdaleka každému sednout. Já osobně, jelikož takových parodií takových filmů skoro neznám, vidím v tom výtečnou originalitu a tvorbu skutečně něčeho nového. Pak zde ale mohou být zkušené oči, které je budou považovat za film srážející, stejně jako zkušené oči, které budou mít třeba podobný názor jako já.

A v souvislosti s tím chci zopakovat ještě jeden motiv ze své recenze, totiž ten, že ačkoliv film je parodií, neznamená to, že jeho scény, které parodují silně, musí nutně navozovat jen dojmy a pocity zesměšnění něčeho. Ba naopak, parodující scény mohou navozovat i dojmy zcela vážné - a v tom málu parodií podobného ražení, co jsem viděl, jsem se tím setkal.
Abych tu nebyl pouze abstraktní, uvedu příklad: kremační scéna. Přiznám se, že jsem potřeboval více času a i trochu navedení, abych si vlastně dokázal uvědomit, že tato scéna paroduje. Ono to nemusí být skutečně na první pohled zřejmé, ale mohu jen doporučit dávat bedlivý pozor na text pohřební řeči, kupříkladu na způsob kombinování slov "otec" a "bratr" atd. A přesto nikdo neupře, že Mozartovo Requiem a dunění zvonů spolu s pohyby postav a výtečnou kamerou přinesly filmu absolutně oprávněné ocenění za nejlepší (a já bych dodal, že nesměšně působící) scénu.

Jsem stále utvrzován v tom, že tento film je skutečnou výzvou a mnohdy jsem také veden k tomu, že mé soudy o něm podpírají velice subjektvní názory. Naštěstí tu je dost dalších komentujících - a doufám, že další ještě přibudou.

Zajímalo by mě, jaký dojem by tvořil film v celku. Snad se dokončení snímku dočkáme.
Uživatelský avatar
Vojta1122
Kronikář
 
Příspěvky: 5326
Registrován: sob 21. lis 2009 12:12:06


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé

cron