Menu

Čas očisty

Diskuse a hodnocení filmů.
Příspěvekod sleeper » čtv 27. srp 2015 18:34:56 » Čas očisty
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

? Obecné info
Žáhnr: Krimi, Mysteriózní, Akční
Délka: 26 minut
Autor: Sleeper
Prostředí: Gothic 2


ɤ Vysvětlení tagů
- Modlitební knížka - Posvátný strom - Eugenika - Hvězdy - Politika - Království -
Tagy sú zakomponované v dialógoch - hviezdy sú spomínané v
dialógoch (Adanitovo proroctvo) aj ich vidieť na záberoch, posvätný strom
je vidieť v poslednej scéne aj sa spomína vo vyhlásení mestského súdu. Eugenika
je zakomponovaná v dialógoch aj v Rugovom rozprávaní a deje sa v podobe vrážd.
Politika aj kráľovstvo (politika myrthanského kráľovstva)
je spomínaná v rugovom rozprávaní.

Ke stažení
Film

Uživatelský avatar
sleeper
Uživatel
 
Příspěvky: 2292
Registrován: ned 25. kvě 2008 13:30:40
Bydliště: Tam, kde sa dobre pije!

Příspěvekod Emperor » čtv 03. zář 2015 20:50:12 » Re: ② Čas očisty
Detektivka je oblíbený žánr mnoha autorů a Gothic díky své atmosféře k vytvoření něčeho takového přímo vybízí. Laťka je od posledně nastavena hodně vysoko, tudíž je chvályhodné, že se někdo opět pokusil uspět v soutěži s touto tématikou.

Začnu dějem. Příběh je celkem zajímavý, chytlavý už od začátku, posléze trochu ztrácí tempo a některé scény by zasloužily zkrátit či sestříhat (opakované záběry toho, jak vyšetřující důstojník jde na místo činu či vyslýchat podezřelé po čase nudí), aby dodaly na dynamičnosti děje. Ale celkově to drží pohromadě a nesype se to nějakými nelogičnostmi. Tedy přeci jen - při dialogu s Cedrikem byla zmíněna jména Vatrase, Boltana, Briana, jako by i oni byli obětmi, ale film to nějak zamlčel, nebo autor scény s jejich vraždami vystřihl?

Po technické stránce je to standardně odvedená, slušná práce, celkem působivý vizuál, mrtvoly s vypíchanýma očima působily nepříjemně (teda dvakrát na mě některé mrkly, to mě vyděsilo ještě víc), ovšem jiné záběry mohly být akčnější, zejména právě ty akční, např. při souboji s kostlivci byla kamera dost statická, chtělo to více rychlých prostřihů pohledů z různých úhlů.

Celkem velkou výtku bych měl k hudbě, velmi důležitý prvek, který dokáže i horšímu filmu pomoci anebo naopak dobrý film potopit. Zde se mi hudební doprovod zdál velmi monotónní až nudný, především pak u některých scén, jako byl např. už zmíněný souboj s kostlivci či Cedrikem v klášterním sklepení, minimálně tam to chtělo něco dramatičtějšího místo těch chmurozpěvů ...

Celkové dojem je celkem uspokojivý, výsledné dílo vnímám jako nadprůměrné, škoda, že zejména pro určité scény nebyly zvoleny vhodnější hudební motivy.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
6/10
Obrázek
Uživatelský avatar
Emperor
Moderátor
 
Příspěvky: 4686
Registrován: pon 05. lis 2007 9:14:02
Bydliště: von Troppau und Kuttenberg

Příspěvekod Pivl » pon 07. zář 2015 13:59:15 » Re: ② Čas očisty
Dále tedy již v tradičním pořadí a to tedy v takovém, že mi pod ruku jako druhý přišel Sleeperův snímek.

Předslov

Sleeper nepatří mezi ty autory, kteří by oplývali aktivitou.
Proto si cením toho, že si o prázdninách přece jen našel čas a ikdyž jsem to
nečekal, opravdu se hecnul a do filmařiny se pustil. Sleeper hlavně ovšem
zaslouží poklonu za to, že toto je jeho zřejmě první fanrtové dílo, které
je zcela ukončené. :D


KRIMI SEM, KRIMI TAM
__________________________________________

Nechci vědět, kde Sleeper hldal inspiraci pro svůj snímek, ale zřejmě si po loňském Khoriniském drakovi chtěl taky zkusit vyrobit nějaké krimi a vsadil na způsob, který to loni vyhrál. Bohužel ale zřejmě nepochopil, že loňský snímek Z Temnot sklízel právě největší kritiku v tom, že to nebyl na řádný krimi žáhnr úplně absoutně domyšlený. Tedy vlastně nejvíce kritických bodů přišlo za to, že to byl onen krimi žáhnr. :) U krimi je obovsky důležité mít vše perfektně připravené, od scénáře, po textury, scény a podobně. To hlavní, co by mělo dle mě právě tenhle žáhnr zdobit je napětí, tajemno a momenty překvapení, které divák nečeká.

Když začal snímek Čas očisty, měl jsem před sebou krásný plakát, krásné logo a nádhernou úvodní píseň, která mi až říkala, že tohle bude opravdu záživná podívaná. Jedno tomu od začátku opravdu nechybělo - tajemnost. Člověk opravdu neví, co se z toho vyklube, jak se příběh vyvine, bohužel tím asi z onoho výčtu toho, co by krimi mělo obsahovat končím. Čas očisty totiž sice tajemným snímkem je, ale hrozně se ztrácí v oné nepromyšlenosti, vše působí hrozně jednoduše, prostě, pprostě je to taková odlehčující krimi podívaná bez většího smyslu, velkého promyšlení a prakticky celý smysl vražd shrne jedno gesto. Žádné promakané vyšetřování, jen chození za stopami, které prakticky ani nikomu neřeknou, že vrah je v klášteře, ale on tam schodou náhod opravdu je...

Obrázek


Deníkové zápisy jsou sporadické a to je zřejmě další zápor celého filmu - Krimi by rozhodně nemělo být tak potiché jako byl tento snímek. Ony záběry, kde se nemluví, mohla vyplnit další vyprávění hlavního detektiva, více myšlenek, více onen příběh o vraždě prostě zamotat do klubíčka, které by divákům šrotovalo v hlavách, ale my se prakticky nic nedozvíáme a tak nám v hlavách ani nic šrotovat nemůže. Vrah je zřejmě navíc amatér, protože se nesnaží hodit vinu na někoho jiného, stopy nezametá a prakticky se pak ještě vrátí zpět na místo, které by bylo to první, kde by ho někdo hledal.

TECHNIKA, KAMERA, EFEKTY
__________________________________________

Jedním jsem byl ovšem u Sleeperova filmu překvapen a to byla kamera. Ikdyž se některé kamerové efekty neustále opakovaly (například rychlé oddálení přímo ve hře), tak se mi celková práce s kamerou na jeho úplně první filmový pokus velmi líbila. Kamera se často hýbe, Sleeper se nebojí použít i záběr z větší dálky, z výšky a různých úhlů a téměř vždy dodržuje základní pravidlo pro umělce - Aby hlavní motiv byl v cca na pomezí první a druhé třetiny nebo druhé a třetí třetiny šířky záběru, což se třeba Protivníkům dějin, Zlosynovi nebo Tomu, který se obětoval nedaří.

Narozdíl od kamery se mi ale velmi nelíbila práce s efekty a marvinem, chápu, že toho sleeper asi v postprodukci zatím moc neumí, protože nebyl čas se to před soutěží učit, každopádně v marvinu snad už něco umí a zde mi kromě posledního záběru - Tedy onoho upálení (kde tedy mohlo být více toho ohnivého efektu. :) ), prakticky žádná scéna nepřišla nijak náročná. Vraždám a bitvám se Sleeper divně vyhybá těsně před aktem - jen zvuk vystřelení z kuše, nebo skok z chatičky opravdu není moc vhodné zakončení napínavé scény, kdy člověk čeká co se stane.

Obrázek


Poměrně více se mi líbila práce se střihem. Opět zmíním dva zkušenější filmaře - Vojtu a Maxe a ani jeden z nich si dle mého v tomto ohledu nemůže podat ruku se Sleeperem, protože ten alespoň občas využil napínavé fade out efekty, často i slušně střižené scénky, ovšem co mi vadí, je, že některé scény trvají příliš dlouho, chce to natočit více materiálu ze hry. Prostě dle mého jiní, třeba Vojta pro osvůj 30 minutový snímek natočil určitě mnohem více videí než Sleeper pro Čas očisty, což je zřejmé z toho, jakdlouho některé záběry bytečně trvají a hodilo by se je rychleji ušmiknout.

Co se týče ozvučení, hudba se mi zdá zvolena poněkud nešťastně - Sice je pravda, že se jedná asi o nejhezčí výběr z celé soutěže, protože Zaklínačsý soundtrack je opravdu působivý, ale celkově ohromně profláknutý a tak bych tady moc bonusových bodů bohužel azse neviděl. Co se mi ovšem líbí jsou zvuky prostředí, mečů a podobně, s čímž si třeba Max také ve svém filmu narozdíl od tebe moc nevyhrál.

BEZ NAPĚTÍ A AKCE K ZDÁRNÉMU KONCI
__________________________________________

Celý film na mě působí prostě nepropracovaně. Jistě, je to první film, ale řekl bych že onen hlavní problém celého filmu je v odvaze. Jak ve scénáři, kde jsou prostě samé jednoduché události, až po marvin a celkovou techniku, kde taktéž je ve finále hrozně málo náročnějších věcí.

Obrázek


Ve filmu mi v dosti záběrech nescházela přitom velmi dobrá atmosféra - Záběry ve tmě, hezká hudba, fajn kamera, ale opět nepřišel žádný zvrat, nějaké napětí. TeĎ už se prostě opakuji, ale ono toho více moc hodnotit nelze. :) Dle mého si prostě Sleeper na svůj první film nevybral nejvhodnější žáhnr a kdyby si vybral něco jiného, mohlo by to dopadnout lépe. V každém případě jsem obrovsky rád, že se nebál a doufám, že ho filmařina začala bavit a že nám tedy v budoucnu předvede něco odvážnějšího. :)

PŘEKVAPENÍ, KTERÉMU CHYBÍ KURÁŽ
__________________________________________

No a kdybych to měl všechno schrnout, tak si myslím, že Sleeper opravdu překvapil tím, že ve velých oblastech filmařiny, s imyslím, by našel spoustu kladů, které už by ani nemusel vylepšovat, bohužel to jsou ale většinou okrajové věci a tak je potřeba zapracovat na těch, které jsou hlavní a kterými překypují snímky ostatních konkurentů. Protože co se týče scénáristické práce, práce s efektami a marvinem, tak jen tom dle mého Čas očisty společně se Zlosynem (když budu hodnotit jen první kapitolu, což jde těžko) o dost níže než snímky Ten, který se obětoval a Protivníci dějin. Každopádně se ještě zopakuji, že doufám, že tohle je začátek Sleeperovy filmové kariéry a ne jeho konec, protože by to byla nejen škoda, ale i celkem ztráta nadějného filmového tvůrce. ;)

Obrázek
Uživatelský avatar
Pivl
Obecný účet vedení fóra
 
Příspěvky: 4326
Registrován: sob 08. lis 2008 14:34:57
Bydliště: Klan Ohně, Santova 69

Příspěvekod Václav » pon 14. zář 2015 19:52:29 » Re: ② Čas očisty
Před tím, než si budete číst moje hodnocení, bych rád upozornil, že jsem se ve zdejší fanartové komunitě pár let nepohyboval a sám jsem naposledy něco natočil tak před pěti lety. Nemám proto momentálně vůbec žádný přehled, jak na tom dnešní Gothic machinimy jsou, jaké jsou dnešní trendy v jejich tvorbě, jestli se objevily nějaké nové a zajímavé triky... a tak dále a tak dále. Proto, prosím, berte moje hodnocení s rezervou, třeba jako hodnocení někoho zvnějšku komunity, nebo jako hodnocení od prastarého dinosaura, který se zničehonic vyškrábal z téměř zavalené jeskyně dávnověku.

Opravdu nerad bývám zlý a nechci autora nijak zarmoutit, ale musím napsat, že Čas očisty mi opravdu přišel velmi nezvládnutý a podprůměrný. Jediná věc na tomto dílku mi nepřišla kvalitně nebo aspoň originálně zpracovaná a hodně rychle jsem dostal chuť to okamžitě vypnout a ne se tak silně přemáhat to dokoukat. Je tu toho opravdu hodně k vylepšování, tak doufám, že to, co tu napíšu, autorovi poslouží hlavně k nějakému posunu ve tvorbě a nebude si to vykládat jako nějakou moji zlomyslnost.

Celý snímek je úplně zbytečně dlouhý na to, jak jednoduchý a prostý příběh má. Mám dojem, že je to hlavně způsobeno tím, že obrovskou část filmu tvoří úplně zbytečné a jednotvárné scény, kde postava pouze přechází z jedné strany záběru na druhou a vůbec nic se tam neděje a příběh to nijak neposouvá dál. Takovýchto úplně zbytečných záběrů tam bylo opravdu hodně a myslím si, že kdyby se pořádně prostříhali, tak by mohl být filmek klidně o nějakou třetinu kratší a tak mnohem snesitelnější. Takhle tam člověka tyhle scény jenom ubijí a nudí. Buď se potřeba tyhle "chodící" scény nějak zajímavě zpracovat (udělat z toho napůl hromadné scény, aby se kolem procházejícího hrdiny stále něco zajímavého dělo apod.) nebo je opravdu téměř vypustit.

Rozhodně to chce vylepšit celou práci s kamerou a střihem. Většina záběru je opravdu nezvládnutá, kamera prostě stojí na místě, nikam se nepohybuje, dost často má i nevhodný úhel a hlavně celý ten záběr prostě trvá moc dlouho. Určitě autorovi prospěje se s kamerou naučit víc zacházet, udělat ji mnohem dynamičtější a prozkoušet různé úhly záběrů. Je dobré si vždycky určitou scénu natočit z různých úhlů, pak jednotlivé záběry porovnávat a vybrat si ten nejlepší.

Určitě bych doporučoval lépe zpracovat i dialogy. Bylo vidět, že většina rozhovorů byla udělána pomocí natáčení těch herních. To nemusí být vždycky úplně dobře, protože si člověk pak nemůže moc pohrát s kamerou a s animacemi. Do příště doporučuji méně využívat natáčení herních rozhovorů a více používat Marvin a animace.

Akční scény jsou také dost slabé a špatné. Opět nezvládnutá kamera a dost zmatená akce. Také jsem například nepochopil, proč se během boje v majáku na chvíli postavy úplně zastavily, to vypadalo opravdu velmi hloupě. Také vypadá velmi hloupě, když hlavní hrdina jen tak schytá řadu ran obouručním mečem, při čemž z něj cáká krev, ale ve filmu a na hrdinovi se to vlastně nijak neprojeví. S tímhle je třeba si pohrát a bojové scény vypilovat tak, aby byla postava zasažená opravdu jen když to je potřeba. Má to být přece "reálný" film, ne ingame video! To samé u druhé bojové scény s kostlivci v klášteře, zas tu hrdina dostává sodu, ale nijak to s ním nehne. Také mi ta scéna s kostlivci přišla úplně zbytečná a mám dojem, jako by ji tam autor dal úplnou náhodou, protože při natáčení ve sklepě shodou okolností narazil na pár kostlivců. Ta scéna do celého filmu prostě vůbec nezapadla.

Příběh se mi příliš hodnotit nechce, nebyl to nijak originální námět, většina věcí se dala tak nějak předvídat a za tu půlhodinu se tam prakticky nic moc nestalo. Pokud chce člověk udělat kriminálku, tak by měl jít určitě mnohem víc do hloubky, takhle tam bylo jen pár výslechů svědků, pár akčních scén a obrovská spousta těch úplně zbytečných chodících, jinak nic moc. Na příběhu a způsobu vyprávění to určitě chce také ještě zapracovat.

Ještě ve zkratce:
- mě osobně také velmi nevyhovoval formát obrazu. Do příště doporučuji spíš točit a stříhat širokoúhlé záběry, to se k filmům prostě hodí mnohem víc
- titulky dost často neseděli se záběrem, kdy mluvila první postava, ale už tam běžely titulky druhé postavy
- je hezké, že autor do dílka vkládal nové zvuky, ale je potřeba je tam vkládat s větším citem, takhle dost často neseděly k tomu, co se přesně dělo na obrazovce

Tak, určitě bych toho mohl napsat víc, ale bojím se, abych autora až moc netrápil. Prosím, opravdu mé hodnocení neber nijak zle, nemyslím to nijak špatně. Neztrať svůj elán do tvorby, pokračuj, zlepšuj se a bude to dobrý!

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
4 z 10
Uživatelský avatar
Václav
Nehasnoucí pochodeň
 
Příspěvky: 702
Registrován: čtv 13. pro 2007 19:26:29
Bydliště: malebná vesnička Loukov

Příspěvekod El Kamil » pon 14. zář 2015 21:33:32 » Re: ② Čas očisty
Příběh - Tak a máme tu detektivku. Mám však takový pocit, že z tohoto šlo vytěžit mnohem víc, ale z určitých důvodů se tak nestalo, takže film zůstal tak nějak za očekáváním, které v začátku navodil. Hlavní hrdina filmu jen obchází pár míst, aby nakonec zjistil, že vrahem je člověk, kterého divák vůbec nezná, a tak jej ani nemůže začít podezřívat. Ta klasická hra autora s divákem, kdy autor dává divákovi na výběr škálu možných vrahů, se tak ke škodě nekoná.

Kamera - Je to vidět zejména na dialozích, kde jsou úhly kamery docela monotónní, tj. autor prostě natočil nějaké klasické dialogy a pak je sestříhal. Vidíme tak klasické pohledy kamery s klasickou gestikulací postav. To ve srovnání s ostatními díly v soutěži působí průměrně. Chce si to více pohrát s animacemi postav a točit dialogy jinak než jako herní dialogy. Podobné je to s bojovými scénami. Ty je v Gothicu celkem složité natočit a autor se s touto výzvou příliš nepopasoval a nasnímal a sestříhal je tak, jak mu to přišlo pod ruku. Ještě bych zmínil skoky v úhlu kamery dané postprodukcí. Ty byly viditelné zejména v dialozích, kdy jedné části dialogu autor v postprodukci přidal efekt zoomu, po střihu dialog pokračuje záběrem z téhož úhlu ovšem již bez dalšího efektu. V momentě střihu tak vznikne takový nárazový posun kamery, který nepůsobí hezky.

Práce s hrou - Škoda, že autor nevyužívá v hojnější míře práci s Marvinem. Dialogy jsou nasnímány tak, jak je hra nabízí. Ve většině záznamů je aktivní pouze jedna postava, je vidět, že většina ostatních postav, které jsou na scéně vidět, je "zmražena" tak, aby prostě jen stály. Opět bych řekl, že v této oblasti Čas očisty zaostává za ostatními filmy v soutěži, tedy kromě Intra.

Ozvučení - Hudba mi celkově přišla v pohodě, ačkoli některé motivy se opakovaly a bylo to slyšet. Při soubojích by to chtělo nějaké akčnější motivy.

Titulky - Jsou zanesené přímo do videa, což je obecný nešvar všech filmů. Zvolený font je celkem pěkný, ale velikost písma je docela malá. Co je horší, tak místy jsou titulky moc rychlé, že jsem je stihl přečíst, a často nejsou sladěné s obrazem. Sem tam jsem musel rozklíčovávat, kdo mluví. Autor to mnohdy nedal najevo záběrem na řečníka, někdy ano, ale střih byl pozdě (nebo titulky moc brzo).

Detaily - V čase 12:15 přibíhá k hlavnímu domobránci chlapík v přístavu s nabídkou informace o vrahovi a ze dálky na něj volá. Chvíli na to v rozhovoru z očí do očí mu říká, ať nemluví tak nahlas, že by je vrah mohl slyšet - trochu nelogičnost.

Verdikt

Film Čas očisty mi přijde, jako by se zastavil někde v půlce, přestože je dokončený. Nedokážu říct, jestli to bylo nedostatkem času či nedostatkem schopností či kreativity, ale mnoho věcí šlo udělat lépe, až už jde o práci s animacemi postav či zpracování titulků. Na celém filmu se mi nejvíc líbil úvod a závěr v pravém filmařském duchu. Úvodem mám na mysli první minutu, kde nám autor spolu s úvodní vraždou sdělí, že "Gothicz.net uvádí..." Opravdu povedené, celkově však film hodnotím jako průměrný. Je co zlepšovat a věřím, že se autor inspiruje ostatními díly v soutěži.


ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Hodnocení: 5/10
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
El Kamil
Velkovévoda panství Česko-Gothického
 
Příspěvky: 5612
Registrován: pon 27. srp 2007 5:41:00
Bydliště: In the middle of nowhere

Příspěvekod helpo1 » čtv 17. zář 2015 9:31:09 » Re: Čas očisty
Čas očisty - [Nominace na hlas na webu]

Tohle je jeden z oddechových filmů. Nic tam vysloveně nechybělo. Celkově tak akorát. Příjemná půlhodinka.

    - Kamera občas mírně trhaná a celkově by mohla být trochu pomalejší, ale jinak v pohodě.
    - Pár chybek, pro autora obvyklých. (Ale "dlžať"? To myslíš vážně? :D)
    - Souboje jsou poměrně dlouhé a (přitom)... až moc obyčejné. Například boj s kostlivci trvá celou minutu. Koukni se na úvod Protivníků dějin. ;)
    - "Potom ako si odišiel sme našli jednu knihu, ktorá nám prípad objasnila." Dosti klišovité a nevysvětlené. Jaká kniha? Co vysvětlila? ...

    + Tenhle autor něco vydal? :o
    + Hezké použití textur a hudby.
    + Titulky tak akorát. Nijak obzvlášť speciální, ale moc hezky sednou.
Obrázek
Uživatelský avatar
helpo1
Uživatel
 
Příspěvky: 825
Registrován: úte 12. říj 2010 13:09:30
Bydliště: forum.gothicz.net

Příspěvekod Vojta1122 » čtv 17. zář 2015 9:32:02 » Re: Čas očisty
2. díl: Další filmová detektivka na fóru

A máme tu první počin v soutěži, následující v poslední době poměrně populární tradici detektivek. Zvláště silná inspirace byla, jak je místy vidět, ve filmu Z Temnot, což hned pro začátek staví Čas Očisty na půdu, kde to nemůže mít žádný film lehké. Podívejme se tedy na to, jak obstojí. Zároveň se v souvislosti s tím nabízí otázka srovnání klasické a Pivlovy školy - i té se hodlám věnovat.

Chybějící preciznost, přesto milá podívaná

Film, jakkoliv jsem s ním spokojený, se hned z počátku nemůže vyhnout poněkud tvrdé kritice za nedbalost. V mnoha sférách totiž autor práci odfláknul - podívejme se nejprve na dialogy: místo aby autor poctivě natočil více záběrů, vecpal více promluv do jednoho záběru a to i pro případy, kdy jedna postava hýbala ústy, zatímco hovořila postava druhá. Záběry často nejsou ušetřeny drobných posunů, působených pravděpodobně drobným pohybem myši, k němuž mohl dojít např. když ji autor-kameraman pouštěl. Hodně odfláknuté jsou též souboje - hlavně ve věci ozvučení: čepele řinčí, když se nedotýkají, naopak, dotknou-li se, je ticho. Ozvučení samo občas působí dost násilně. Titulky jednou trvají dlouho, podruhé zase moc krátce. Kulisy pro závěrečnou scénu - rozestavení lidí - mohly být též vytvořeny s mnohem větší pílí. Další podobné chyby by se daly najít.

Obrázek
Od podobných nedostatků by měl film být očištěn.


Velkou výzvou a možností vytvořit něco skutečně působivého byla scéna s upálením. Jednak by čerpala z originálního nápadu, jednak Gothic zde nabízí opravdu velikou škálu možností, jak ji realizovat: a to jak v případě vytvoření ohně, tak i v případě animací toho, jak by sebou postava házela. Přidat efekty v postprodukci, například nějakou hru se světlem, dobré ozvučení a ocenění za nejlepší scénu by bylo okamžitě nevyhnutelné. Ale skoro mi přijde, že autor se už radoval, že má konečně dokončeno a tak to nechal plavat. Škoda.

Ale všichni víme, co po tomto musí následovat. Ano, má to chyby, ale my jsme opravdu rádi, že autor nám své dílo předložil.

Práce s dějem a filmovost

I zde má film své nedostatky, které je nutné vytknout. Některé scény filmu jsou poněkud zbytečné a kvůli nim se dílo stává místy zdlouhavým. Ruga jde do hotelu, probíhá celá scéna a nakonec nám je jen oznámeno, že tam nic nenašel. Jestli to chtěl autor říci, mohl to klidně provést během rozhovoru s Pablem na hradbě kasáren a bylo by. Stejně tak je, soudím, zbytečná scéna se zatčením Valentina, navíc s podivně ustřiženou hudbou. Opět: stačilo to hodit do následující Rugovy promluvy. Místo toho, aby řekl: "Ale já pokračoval dále v pátrání," by řekl např.: "Pablo dal zatknout Valentina, já však nevěřil, že by byl vinen, důkazy byly příliš slabé. A tak jsem pokračoval dále." (Pravda, moje promluva je poněkud delší, ale zase se stará i o další věci, které beztak Ruga vyjmenoval.

Obrázek
Došlo i na milé vtípky :)


Byla to kondenzace vyjádření, ve které se jevila síla Z Temnot. Čas očisty čerpá svou sílu jinde. Využití proroctví společně s vraždami černochů dává divákovi šanci podílet se na vyšetřování, byť přeci jen pak dojde k tomu, že vraha mu odhalí spíše plynutí děje. Rozhovory s Valentinem pobaví mírným vtipem, naproti tomu například scéna s příchodem do kláštera zaujme svojí výtečnou atmosférou.

"Z oblohy budou padat hvězdy. Bílí budou odděleni od černých..."

Největší síla filmu - a zde můžeme směle hovořit o síle - se skrývá ve využití proroctví.

Jednak je krásně využito symboliky: Padající hvězdy se mohou zdát jako násilné využití tagu, nicméně již v prvních záběrech vidíme noční oblohu a na ní padající hvězdy. Začlenění je to tedy přirozené a efektivní. Stejně tak akt vypíchnutí očí v reakci na "Tehdy uzříš svého boha." Zde bylo skutečně vytvořeno něco zajímavého.

Ale ono to pokračuje dál - dialog ve vrcholné scéně filmu vybízí k nejedné úvaze. V prvé řadě zde máme motiv, který tak zásadně připomíná Z Temnot: náboženská vražda, daná do souvislosti s mravností obětí. Tento motiv je zde ovšem rozvíjen: při vrcholné scéně se sami musíme ptát, zda je vrah poblázněný fundamentalista, chápající proroctví doslovně, nebo zda je to mystický člověk, plně sžitý se symboličností svých rituálních vražd, nebo zda to není ještě nějak jinak. V tomto momentě já vidím to nejlepší na tomto filmu.

Obrázek
Působivá kláštení scéna - i s padající hvězdou


Problém rasismu a současné situace s uprchlíky je do filmu naroubován trochu schematicky a okatě, nicméně celkovému účinu to až tolik neubírá. Rekapitulace a odhalení Cedrica je v pohodě :)

Resumé

Čas očisty je nakonec spíše klasickým filmem - svým uspořádáním děje, stylem boje a dialogů má rozhodně blízko k filmům jakými jsou Ve znamení smrti či Summoner. Pohodlně vytvořený film, s délkou, která skutečně vybízí k pohodlnému pokoukání, nicméně se zneklidňujícími otázkami položenými ke konci.

Můj hlas nemá tento film ještě jistý, nicméně pro práci s proroctvím a jeho symbolikou budu rozhodně zvažovat udělení alespoň jednoho hlasu :)

Tolik tedy k Času očisty. Jako další by měl přijít na řadu film Protivníci dějin.
Uživatelský avatar
Vojta1122
Kronikář
 
Příspěvky: 5327
Registrován: sob 21. lis 2009 12:12:06

Příspěvekod Max » čtv 17. zář 2015 9:33:04 » Re: Čas očisty
Čas očisty

Tento film mě zaujal hned na první pohled svým plakátem, který osobně považuji za nejlepší v soutěži. Jasně naznačuje, že můžeme očekávat temný film a dost možná detektivku. Název filmu a titulky působí, jako šlo o skutečný film. Akorát bych trochu zesvětlil ono osudné proroctví na vrcholu plakátu, nejprve jsem si jej vůbec nevšiml. Celkově je plakát zpracován s citem pro detail, což je něco, co bohužel ve velké části filmu chybí.

Film ihned začíná první vraždou, obětí je místní kuchařka Edda. Atmosféra je až do samotného provedení aktu dost podařená, ale když nakonec jen vrah seskočí ze střechy a scéna končí, je to tak nějak… nenaplňující. Očekával bych aspoň přechod do černa a ženský křik na pozadí, to by aspoň bylo skvělé zakončení pro začátek napínavé detektivky.

Následně se setkáváme s hlavní postavou filmu, samotným vyšetřovatelem. Na místě činu hodně chyběla jedna věc – krev! Ta bohužel chybí u všech vražd, přitom při podřezání krku/zastřelení kuší by ji mělo být celkem dost. Motiv mohlo mít více lidí, podle některých výpovědí Edda několik lidí omylem otrávila houbovou polévkou. To zní celkem zajímavě, nyní aspoň není jednoznačné, kdo mohl být vrah.


Pokorný a pobožný Valentino byl "náhodou" dvakrát otráven. Škoda, že tato vedlejší zápletka nikam nevedla.


A pak proběhne druhá vražda. Z nějakého důvodu má vrah při první vraždě zbroj pátrače, zatímco u ostatních vražd má zbroj jinou. Atmosféra vedoucí k samotnému aktu je opět dost solidní, ale samotné provedení vraždy je dle mého opět neuspokojivé. Autor mohl udělat přechod do černa a přidat zvuk střelby z kuše a třeba Abbuyinův výkřik, když se ale ozve výstřel z kuše a Abbuyin stále sedí na lavičce až do doby, kdy obraz zčerná, není to příliš intenzivní. Jde o detaily, ale myslím, že právě ty jsou pro detektivky důležité.

Následuje druhé kolo vyšetřování, které ale v podstatě nikam nevede, takže jedinou věcí pojící obě vraždy jsou vypíchnuté oči. Toho si povšimnou i vyšetřovatelé, v té době je navíc zavražděná třetí oběť, která toto pravidlo potvrdí. Při následném rozhovoru s Vatrasem vyšetřovatelé zjistí, že by motiv mohl být náboženský a vrah se mohl inspirovat proroctvím. To vede k zatčení Valentina, který je chudák znám svoji pobožností.



Odsud dál je děj už poměrně lineární. Rugu osloví v přístavu neznámý informátor (který na něj křičí přes půlku přístavu a pak řekne, aby Ruga nemluvil moc nahlas) a Ruga, který informátorovi nevěří, se přesně dle jeho pokynů dostaví do majáku v noci a sám. Tohle mi přijde trochu hloupé, nemohl s sebou vzít alespoň jednoho kolegu do zálohy, který by jej kryl ze stínů? Diváka asi příliš nepřekvapí, že setkání v majáku v noci je ve skutečnosti past. Tady dojde na první bojovou scénu, ke které se chci vyjádřit.

Co asi divákovi na bojových scénách nebude líbit je absence bojových zvuků. Autor se to sice snažil zachránit efekty břinkajících mečů na pozadí, ale ty neladí se samotnými údery a tak to působí dost divně. Dle mého také autor mohl zabrat boj z více úhlů, na druhou stranu chci pochválit použití kamery z pohledu první osoby, přestože to bylo jen na pár vteřin, bylo to osvěžující. K boji by se rovněž hodila nějaká intenzivnější hudba s vyšším tempem.


Boj z pohledu první osoby byl překvapivě příjemným (a krátkým) zpestřením.


Po skončení boje Ruga vyrazí z informátora podrobnosti o skutečném vrahovi. Z nějakého důvodu informátor spadne z majáku a zemře. Nejsem si jistý, jestli ho shodí Ruga (což by jako vyšetřovatel zrovna neměl dělat), nebo jestli informátor spáchá sebevraždu. Po krátkém rozhovoru s Vatrasem je jasné, kam bude film směřovat a kde pravděpodobně i skončí – klášter. Tam nalezne Ruga další oběť, bojuje s několika kostlivci (které předpokládám vyvolal vrah) a nalezne Cedrica.

Motiv vražd je Cedricem objasněn a zdá se, že skutečně jen slepě plnil proroctví tak, jak sám uznal za vhodné. Přijde čas na menší potyčku (má kritika soubojů platí jak zde, tak i v části kde Ruga bojuje s kostlivci) a když dojde na závěrečný střet, stane se… něco. Původně se zdá, že se Ruga a Cedric zabili navzájem, až pak je nám objasněno, že Cedric nezvládl vyvolat kouzlo a oba tak jen skončili omráčeni. Teda aspoň doufám, že jsem to pochopil správně.

Podle Rugova kolegy všechno objasnila nějaká knížka. Hádám, že informace o imigrantech z Varantu a jejich nepopularitě mezi obyvateli pocházejí právě z ni. Ukazuje se, že Cedric pouze využil proroctví jako záminku pro to, aby se zbavil všech místních imigrantů z Varantu, které považoval za podřadné (a zdůvodnil si to jejich zločiny). Je to svým způsobem zvrat, ale podle mě přichází až moc pozdě. Kdyby vyšel najevo tehdy, když jsou vyšetřovatelé přesvědčeni o tom, že motivem je fanaticky plněné náboženské proroctví, zapůsobilo by to více.

No, to byl ve zkratce příběh. Sepsal jsem si některé body, které bych ještě rád zmínil.
- Titulky jsou rychlé. Opravdu rychlé. Nejvíce je to poznat v noční scéně s Rugou a jeho kolegou.
- Titulky jsou příliš naroubované na gesta u existujících herních dialogů. Doporučuji autorovi, aby si zjistil, jak vyvolávat u postav gestikulace mimo rozhovor. Pak nebude při tvorbě titulků omezován.
- A ještě jednou titulky – v některých scénách je kamera namířená na jednu postavu, zatímco mluví druhá. To je dost matoucí.


- Líbí se mi font pro titulky, je neohraný a přesto dobře čitelný.
- Co se týče hudby, tu hodnotím víceméně pozitivně. Ve filmu nejsou hluchá místa a výběr hudby je celkem rozmanitý. Jedinou výtkou je neintenzivní hudba v bojových scénách.
- Kamera je v nebojových scénách poměrně dobrá, její občasný pohyb potěší.
- Ve filmu se vyskytuje několik skutečně pěkných textur, nejvíce se mi líbí zbroje paladinů. A zdá se mi to, nebo má Rugova kuše jiný model? Vypadá opravdu hezky, škoda že ji neměl příležitost využít.
- Proč Ruga vůbec nepodezříval Vatrase? Když mu informátor řekl, že jim vyhrožoval mág (a nespecifikoval řád), Vatras by měl být logicky prvním podezřelým. Stejně jako mág ohně by měl umět vyčarovat ohnivou kouli. Navíc pořád zmiňuje ono proroctví ostatním. Možná měl alibi (kázání), ale to nebylo ve filmu zmíněno. Kdyby to skutečně byl on a Ruga se jej zeptal na ostatní mágy, buď by jej rovnou zabil, nebo by utekl.
- Informátor tvrdil, že jim vyhrožoval mág, zatímco Cedric je pouhý novic. Rozdíl mezi rouchem mágů a noviců by měl být znám snad i farmářům. A pokud ne, tak mohl farmářům vyhrožovat někdo, kdo vůbec není z kláštera a jen je zastrašil pomocí několika svitků. Tím by svedl pozornost vyšetřovatelů na klášter a byl by tak v bezpečí.
- Proč šel Ruga do kláštera sám? Pokud očekával, že tam najde vraha, bylo by jistě bezpečnější vzít si nějakého kolegu, nebo požádat o pomoc paladiny v klášteře.
- Proč Ruga v rozhovoru s Cedricem při výčtu obětí (předpokládám) zmiňuje Vatrase? A kdo jsou Boltan a Brian? Farmáři, kteří se snažili Rugu zabít? Nebo někdo úplně jiný?
- Jak přesně kniha o imigrantech z Varantu pomohla vyšetřovatelům objasnit případ?
- Zneužití náboženského proroctví ke svým rasistickým účelům je dost dobrá motivace.
- Konečně upálení mohlo být zpracováno trochu lépe. Chtělo by to pořádný oheň a více diváků, řekl bych.

Přestože jsem byl poměrně kritický, celkově se jednalo o docela zajímavý film. Natočit detektivku není nikdy lehké, jak si ostatně mohl sám autor vyzkoušet. Věřím tomu, že v této soutěži nasbírá mnoho zkušeností, které pak využije v budoucí tvorbě, na kterou se budu těšit.
Uživatelský avatar
Max
Uživatel
 
Příspěvky: 615
Registrován: pon 31. pro 2007 10:54:54
Bydliště: Polokontinent

Příspěvekod Lordan » čtv 17. zář 2015 9:35:24 » Re: Čas očisty
Čas očisty

Film se rozhodně nedá označit za slabý, má ovšem hodně slabin, které se dají vyladit. Nechci ani tak řešit slabiny technické, ale stejně jako u ostatních filmů se chci zaměřit především na příběhovou a dějovou stránku věci.

Děj začíná jako klasická detektivka, rasově motivované vraždy na základě špatně vyloženého proroctví, dobrý, možná s tím chce autor upozornit na dění ve skutečném světě? Těžko říct. Každopádně zajímavý námět. Slabiny to ovšem má v jakési nepřirozenosti. Vyslýchání svědků je lehce samoúčelné, ale nijak zvlášť nevadí, detektiv si prostě vede své vyšetřování, že je tu sem tam něco zbytečně navíc už bylo řečeno dříve. První věc která mě však zarazila už více je scéna, kde dělník přiběhne k Rugovi a najednou a sám od sebe s ním začne ochotně spolupracovat a pošle ho do majáku, ještě samotného a Ruga místo aby na dělníka zatlačil prostě poslechne. Dělník sice motivaci ke svému jednání, i když bylo hloupé až nepřirozené, motivaci měl. Ruga však jednal pak ještě hloupěji... Zbytek příběhu už by šel, včetně upálení... I když tagy byly vsunuté někdy možná moc násilně (třeba slovo eugenické se vůbec nemuselo objevit a mohlo být jen podsunutá eugenika v dialozích...)

Z technických věcí jsem si všiml a nevím zda bylo uvedeno, že někdy byl záběr veden až zbytečně moc z dálky, ale to už je spíše jen můj úhel pohledu. Každopádně i přes různá klopýtnutí jsem si film užil.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Lordan
Psanec
 
Příspěvky: 2324
Registrován: stř 30. pro 2009 9:23:46
Bydliště: Tam, kde skřeti dávaj dobrou noc.

Příspěvekod Vojta1122 » čtv 17. zář 2015 23:08:57 » Re: Čas očisty
Krátký dodatek k mé recenzi

Je mnoho věcí, které lze k filmu napsat, Čas očisty není v žádném případě výjimkou. Kdybych měl vypisovat veškeré věci, které mě při jeho sledování napadaly (a mnohé z nich by rozhodně nemusely být nezajímavé), tak by mi nevystačila ani dvojnásobná plocha, kterou zabrala předchozí recenze. Jakkoliv tedy nemám šanci tu říct všechno, co bych chtěl, rád připojím ještě jednu takovou malou poznámku.

Byly zde totiž jisté stížnosti ohledně závěrečného rozhovoru - konkrétně místa, kde se hovoří o obětech. Mnozí byli zmateni vyjmenovanými jmény - Edda, Abuyin, Aligátor Jack nedělali problém, zmatek působili Vatras, Boltan a Brian. V rozhovoru tak vzniká dojem, že Cedrik povraždil i druhou skupinu jmenovaných: což měl autor filmu zatajit. Já osobně jsem tedy pochopil, že se diskutuje o množině všech těch, kteří měli zemřít, nikoliv jen o těch, kteří byli aktuálně zabiti. Nicméně chyba na straně autora zde rozhodně nastala a zaslouží si být zmíněna. Ruga je samozřejmě postava geniálního detektiva, který měl v danou chvíli rozklíčované motivy vraha, nicméně divák si ještě není jist a stále může pochybovat. Rozhovor Rugy a Cedrika lze vnímat jako přirozený: oni dva si rozuměli, oni oba věděli, o čem mluví. Nicméně k divákovi takový přístup příliš přátelský není, mělo mu být lépe naznačeno, na jaké rovině se obě postavy baví. Samozřejmě, takovýto postup by se dal vnímat i jako jistý tvůrčí experiment, nicméně vzhledem ke zbytku filmu je pak hrozně neharmonický.

Jinak musím ještě jednou zdůraznit, že inspirace ve filmu Z Temnot je místy opravdu silná. Skoro bych se odvážil říct, že Sleeper se zde projevil jako Pivlův epigon a taky, že Pivl jistým způsobem vytvořil jakýsi kánon pro místní detektivku. Samozřejmě, je to řečeno lehce nadneseně, ale v každém případě může být Pivl hrdý.

A nakonec to nejdůležitější: Sleeperovi patří veliký dík, že odevzdal dokončené dílo! A osobně doufám, že jisté nadšení pro fanart, které se teď u něj značně jeví, mu ještě nějakou dobu vydrží, protože se zdá, že by mohlo přinést své plody :)
Uživatelský avatar
Vojta1122
Kronikář
 
Příspěvky: 5327
Registrován: sob 21. lis 2009 12:12:06

Příspěvekod sleeper » pát 18. zář 2015 13:31:40 » Re: Čas očisty
V prvom rade, ďakujem za každé zhliadnutie, za každý hlas, kamilovi za ocenenie, za každý komentár, recenziu, za každú výtku, radu aj pochvalu. :)

Na začiatok by som chcel objasniť, ako film vznikal - mne typickým štýlom, ale zároveň som sa snažil nerobiť všetko na psolednú chvíľu. No, skončilo to niekde na pol ceste... :???: :) Celú prvú polovicu prázdnin som v hlave nosil a na papier rozpisoval o čom zhruba bude príbeh, vychádzal som zo svojho staršieho nápadu, a pravda, trocha som sa inšpiroval aj Z temnot. reálne tvoriť som však začal až v polovici prázdnin, na začiatku augusta. Pôvodne som chcel použiť DirectX mód, ale mal som technické problémy takže som ho nakoniec nepoužil, mojim cieľom bolo halvne odovzdať. Od začiatku som vedel, že film bude porovnávaný s Z temnot, nejak som s tým bol zmierený. :D Inšpiroval som sa ním, ale nesnažil som sa ho kopírovať, vychádzal som hlavne z jedného môjho staršiehoi nápadu na komiks. Počas tvorby som samozrejme mazal, prepisoval scenár, mal som plán, ale ten som úplne zmenil a vynechal som niektoré scény, aj preto film vyzerá tak ako vyzerá. :D Napríklad som chcel rozvinúť tému imigrácie a postoja ľudí k nej, chcel som pridať krčmovú bitku apod., ale nakonieč to dopadlo tak ako môžete vidieť.

Teraz chcem objasniť pár nejasností.

Emperor píše:Tedy přeci jen - při dialogu s Cedrikem byla zmíněna jména Vatrase, Boltana, Briana, jako by i oni byli obětmi, ale film to nějak zamlčel, nebo autor scény s jejich vraždami vystřihl?

Zatiaľ čo Cedric chcel označil všetkých Varanťanov za spodinu spoločnosti, Ruga mu chcel oponovať a vymenoval pár černochov z Khorinisu, o ktorých si myslel, že sú slušnými ľuďmi. Cedric potom vymenvoal nejaké ich zločiny (pre film nedôložité). Zabitý neboli, len boli použitý ako príklad, môžte ich nájsť aj v samotnej hre. Pravda, asi som to mal urobiť trošku lepšie.

Lordan píše:Děj začíná jako klasická detektivka, rasově motivované vraždy na základě špatně vyloženého proroctví, dobrý, možná s tím chce autor upozornit na dění ve skutečném světě? Těžko říct. Každopádně zajímavý námět.

Áno, išlo o inšpiráciu skutočnou situáciou, chcel som to vo filme trochu viac rozviesť, ale už nejak nebola energia a čas. :)

Lordan píše: První věc která mě však zarazila už více je scéna, kde dělník přiběhne k Rugovi a najednou a sám od sebe s ním začne ochotně spolupracovat a pošle ho do majáku, ještě samotného a Ruga místo aby na dělníka zatlačil prostě poslechne. Dělník sice motivaci ke svému jednání, i když bylo hloupé až nepřirozené, motivaci měl. Ruga však jednal pak ještě hloupěji...

Práve preto šiel Ruga za kováčom pre lepšiu zbraň, spoliehal sa na svoje schopnosti v boji. Pabla potom poslal na miesta vrážd, lebo vedel že tam ešte ničo môžu nájsť. Viem, toto mohlo byť urobené lepšie.

Max píše:Ve filmu se vyskytuje několik skutečně pěkných textur, nejvíce se mi líbí zbroje paladinů. A zdá se mi to, nebo má Rugova kuše jiný model? Vypadá opravdu hezky, škoda že ji neměl příležitost využít.

Díky! Časť textúr (robotníci, farmár, Parlan) pochádza z WOG-u od autora RYSA PL, časť extúr sú moje staršie, upravené textúry (zbroj inkvizície, oblečenie heralda) a vo filme sa objavili aj moje nové textúry (plášť, zbroj piráta, róba novicov), ktoré budú čoskoro dostupné na sitahnutie.

Čo sa týka kuše, áno má nový model, použil som Carnage Graphic patch. Je určený pre Gothic I, ale tá sa použiť aj na dvojek a upravuje modely niektorých zbraní, kuší, lukov a niektorých objektov. :wink:

Max píše:Po skončení boje Ruga vyrazí z informátora podrobnosti o skutečném vrahovi. Z nějakého důvodu informátor spadne z majáku a zemře. Nejsem si jistý, jestli ho shodí Ruga (což by jako vyšetřovatel zrovna neměl dělat), nebo jestli informátor spáchá sebevraždu.
Viem, toto vyzerá dosť nejasne, pohľad zvnútra by bo lasi v daný moment lepší. Farmár sa Rugu bál a preto ustupoval a spadol.

Max píše: Původně se zdá, že se Ruga a Cedric zabili navzájem, až pak je nám objasněno, že Cedric nezvládl vyvolat kouzlo a oba tak jen skončili omráčeni. Teda aspoň doufám, že jsem to pochopil správně.
Áno, tak to je.

Čo sa týka hudby, nechcel som veľmi používať ohranú hudbu zo Zaklínača, ale keďže nepatrím práve k najaktívnejším filmovým divákom, nevedel som čo v niektorých scénach použiť, odkiaľ hudbu vziať, takže som tam dal to čo som mal.

Ešte čo sa týka kamery a Marvinu - nechcel som robiť veľmi dynamický film, Václavovy a Dolerovi to možno trochu vadí, ale ja osobne mám zase radšej skôr atmosférické a menej akčné filmy. :) Toto je podľa mňa vec názoru. Na druhú stranu, chodiacich scén tam bolo fakt asi veľa... Nad zápiskami či monológmi som uvažoval, ale zas som nechcel, aby to bola kópia Z temnot. Marvin, to je moja slabina... :-o Trebárs tie dialógy mi stále robia problémy, ale pokúsim sa to do budúcna naučiť.

Film vznikal tak, že som vyškrtával, menil, a proste do poslednej chvíle som nemal jasnú predstavu, to je žial pre mňa typické. :x :) Na filme to je vidno, zvlášť keď ide o detektívku. Celkovo som si večšiny chýb vedomý a o ostatných som sa už tiež dozvedel. S odstupom času si všímam ďalšie chyby, ďalšie ktoré som si neuvedomil mi odhalil názor váš. Každopádne som si tvorbu filmu užil, mnohé som sa naučil a jeho tvorba ma prinútila vrátiť sa k večšiemu fanartu, ktorý som chcel opustiť. A určite nejde o môj posledný film, popravde ma tvorba bavila viac, než tvorba komiksov. :) :twisted: :wink:
Uživatelský avatar
sleeper
Uživatel
 
Příspěvky: 2292
Registrován: ned 25. kvě 2008 13:30:40
Bydliště: Tam, kde sa dobre pije!


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé

cron