Menu

Mezi skřety

Diskuse a hodnocení komiksů.
Příspěvekod Wilhelm » čtv 18. pro 2014 18:49:28 » Mezi skřety
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Wilhelm
Uživatel
 
Příspěvky: 554
Registrován: pát 21. pro 2012 20:55:18
Bydliště: Wewelsburg

Příspěvekod Emperor » sob 27. pro 2014 1:08:05 » Re: Mezi skřety (Wilhelm)
téma: anděl, řeka, zima, nemoc, smrt

Stráže hrající šachy? To mě pobavilo a předpokládám, že to byl i autorův záměr. Po technické stránce opět dílo zkušeného komiksáka, který si rád vyhraje s detaily. Už zmíněné šachy, starořímská galea na hlavách vojáků, tetování, švabachem (sic!) psaná citoslovce, pochodová píseň … to jsou drobnosti, které se mi líbí …
Co se děje týče, nevím, ale nijak zvlášť mě to nenadchlo. Víc než příběh samotný jsem pokukoval, kde zas najdu nějaký ten vložený grafický vtípek, které jediné mě vlastně zaujaly. Ne že by komiks byl málo akční, jen mě ty prostě akce nebavily. Ale to bude třeba jen tím, že autor nezabrnkal na strunu mého vkusu, kterýžto může být jiný, rozhodně ne horší či lepší.

Zapojení tématu do díla:
Zapojení anděla do hry v prvním díle je nesporné. Nemoc, řeka, zima jsou tam tak nějak zmíněné, aby se neřeklo, smrt – tak o tu nouze není, kolem ní se točí většina komiksů. Úkol jest splněn, ale spíš tak nějak mimoděk, nijak zvlášť do příběhu zapojeny nejsou.
Obrázek
Uživatelský avatar
Emperor
Moderátor
 
Příspěvky: 4808
Registrován: pon 05. lis 2007 9:14:02
Bydliště: von Troppau und Kuttenberg

Příspěvekod Kristi » ned 28. pro 2014 21:22:25 » Re: Mezi skřety (Wilhelm)
Prológ tohto dielka začína veľmi veľmi sľubne. Otvárajúca narácia je veľmi atmosférická a sľubuje, že sa pred nami môže skrývať zaujímavý príbeh, pojednávajúci o krvilačnosti a ľudskej náture. Nakoniec ním nie je, ale môže byť.

"Opening narration" mierne filozofického rázu bohužiaľ príliš skoro prechádza ku konkrétnej udalosti v deji. Tento prechod je rýchly, až príliš rýchly a hlavne rušivý. Nálada komiksu sa mení takmer mihnutím oka, čo je škoda, pretože tento prechod by mohol mať potenciál a zaslúžil by si rozhodne trošku väčšiu pozornosť a roztiahnutie na trochu dlhšie, kde by sa atmosféra menila pozvoľnejšie. Ďalším prvkom je samotný anjel, ktorý rozhodne aspoň na mne zanecháva nepopierateľný deus ex machina dojem - kde sa vzal, tu sa vzal, anjel od Innosa sa nám objavil. Bez vysvetlenia, dokonca aj bez dôvodu, akéhokoľvek plánu a objavil sa teda človeku, ktorý je už od začiatku definovaný ako niekto, koho by Innos veľmi uznávať nemal. Možné vykúpenie? Je možné, že by táto supernaturálna bytosť bola vysvetlená v nejakom neskoršom dieli, ale na to bohužiaľ nehráme.

Po sekvencií s anjelom, ktorá vo výsledku pôsobí trošku zbytočne a len na splnenie daného tagu v téme a príbeh by sa bez nej tak ako je kľudne zaobišiel, však prichádza to, čo Wilhelm vie najlepšie - vojaci a život medzi nimi. Tu vidno, že je konečne vo svojom autorskom živle a komiks hneď o úroveň stúpne. Po krátkom zoznámení s našimi postavami - klasickým sympatickým hlavným hrdinom, ktorého vidíme, že si obľúbime a budeme mu držať palce, jeho spoločníkmi na tejto ceste vrátane už na prvý pohľad podozrivého sprievodcu - a okolnosťami (vrátane možných politických machinácií) prichádza samotná cesta a pátranie. Nasledujúci dej je plný akcie, a z hľadiska príbehu sa toho vlastne až tak veľa neudeje až do štvrtého dielu, kde sa veci konečne začnú hýbať. Komiks by si rozhodne z tohoto hľadiska zaslúžil pokračovanie :)

K dialógom nemám jednu jedinú výtku - Wilhelm má danú problematiku slovníka armády a slov používaných medzi vojakmi, fiktívnymi či reálnymi, očividne výborne naštudovanú, a podľa toho aj píše. Možno by nezaškodilo trošku viac nadávok, ale to je už voľba každého autora.

Zhrnula by som to tak, že príbeh tohoto komiksu neurazí a očividne dobre slúži na prezentáciu marvin kúskov a akčných scén, ale prešľap s anjelom a absencia nejakých väčších originálnych prvkov ho zrážajú do čistého priemeru. Popisovať iné kvality diela už nie je v mojom popise práce.
if i hadn't buried my feelings so deep that they only come up when i watch stepmom, i would totally be tearing up right now
Uživatelský avatar
Kristi
Uživatel
 
Příspěvky: 667
Registrován: ned 22. čer 2008 19:42:11
Bydliště: nie

Příspěvekod Jarvis » pon 29. pro 2014 14:01:36 » Re: Mezi skřety (Wilhelm)
Pěkný příběh, který ovšem trpí tím, že je nedokončený. Začátek hezky uvedl do děje a pokračování pěkně plynulo dál. Bohužel čtyři díly jsou málo. Komiks má pěknou atmosféru, která se mi líbí. Grafika k tomu přesně sedne a dobře se mi to četlo. Těžko se ovšem hodnotí něco co není dokončené. Kdyby komiks pokračoval určitě by dojem z něho byl ještě lepší. Rád bych se dočetl jak to dopadne.
Jak už jsem psal, grafika se mi líbí. Potěšili mě detaily, které se v komiksu vyskytují. Téma by v komiksu mohlo být zakomponováno zajímavěji.
Celkově jde o povedené dílo, které neurazí. Na celkové vítězství to ale podle mě stačit nebude.
...???
Uživatelský avatar
Jarvis
Uživatel
 
Příspěvky: 282
Registrován: ned 04. led 2009 18:06:12
Bydliště: Nový tábor

Příspěvekod JENIK » pon 29. pro 2014 20:29:29 » Re: Mezi skřety (Wilhelm)
Ou jé jé tady se někdo mazlil s komiksem! Tak začněme. Nejdříve si odbudeme nějakou tu kritiku. Nejvíce mi vadí barva u "denních" bublin. Člověče dyť to nejde pomalu přečíst! Ani barva fontu tomu nenapomáhá. Font musí být oproti pozadí hodně kontrastní aby to písmo šlo čitelně a jasně přečíst! U nočních bublin jest příklad. Tam je to dobré.
Tak to bychom měli za sebou a teď se de chválit!

Jde vidět že tě komiksování, a věci okolo armády vážně baví :) Všecko z hlediska názvosloví a výrazů sedí a působí přirozeně. Příběh je hodně zajímavý a doufám, že bude nějaké pokračování, protože končí v poměrně důležitý moment. Jediný kiks možná vidím v násilně nastrčeném andělovi, který tam vůbec být nemusel.

Z grafického hlediska se mi až na výše zmíněné všecko líbí :) Použité záhlaví a logo mi evokují seriál Spartakus nebo hru RYSE. Pak se mi líbí, že i když je pozadí vskutku jednoduché, sedí. Možná nějaké zápatí by ještě bodlo. Dále by možná ještě neškodilo udělat občas nějaký oblý screen. Vše je až moc hranaté.

Z hlediska MARVINu a kravin okolo jsem ... no nadmíru spokojen! Hotový žně co tam předvádíš :) 8-) Jízda na stínovce, helmy, šachy, plakáty, jídlo a štíty! Fakt parádní :) Neznat pořádně G1 tak bych ani nepoznal u helem že jsou navíc :)

Jsem hodně moc spokojen.
Uživatelský avatar
JENIK
Uživatel
 
Příspěvky: 777
Registrován: úte 13. lis 2007 17:02:42

Příspěvekod Pivl » úte 30. pro 2014 0:30:49 » Re: Mezi skřety (Wilhelm)
Není snad autor, kterého by šlo z díla více vyčíst než Wilhelma. Vymyslete něco, co chcete do komiksu přidat a já to tam přidám stylem, nás zase jednou nadchl...

Obrázek
Skvěle upravený atmosférický západ slunce na Skřetím území


Tohle jsem já, Wilhelm...
Těmito slovy se dá celý komiks shrnout... Není to až tak válečné, ale opět tam dje o to jeho staré akční téma. Co od Wilhelma ale jiného čekat? Zklamán rozhodně nejsem, mám před sebou další zajímavý akční počin se supr grafikou, dalšími mega vychytávkami, no prostě Wilhelm, jakého máme rádi.
První otevření prologu mě trošku uvedlo do rozpaků, jestli vůbec půjde o to, co jsem chtěl aby šlo, ale byl to jen prolog, čehož si cením, ikdyž to má jeden zápor (o něm později). Až od druhého dílu začíná náš příběh, který není nijak extra originální, ale zaslouží si plus za dialogy a za atmosféru jak grafickou tak pocitovou, kterou dokázal vyvolat.

Začnu a skončím... Proč?
Wilhelm se rozhodl že nás utrápí. Ne tím, že by předvedl špatný komiks, ale tím, že předvede dobrý komiks a vnejlepším ho utne a nový díl do konce soutěže už nepřidá... to je onen zmiňovaný problém s prologem... Kdyby totiž autor nacpal prolog krátce do prvního dílu a přidal místo prologu další díl, nejen že by si pomohl k lepšímu umístění, ale také by mě jakožto porotce mnohem více potěšil.
Člověk se totiž druhým dílem nastartuje do super vypadající poutě na skřetí území o kterém má celý komisk být, nadýchá se skvělé atmosféry v těchto dvou dílech a pak najednou uprostřed toho nejlepšího přijde PUF BUM, CVAK... Pokračování příště, aneb těšte se na to, jak mi to pak budete moci celé zhodnotit... Bohužel tady hodnotíme to, co se nám předvede pouze za dobu soutěže.

Obrázek
Epicky působící jízda na stínové šelmě, nejsilnější rudobaron z hradu sám proti skřetům...


Grafika velmi dobrá, barevně sladěná
Grafika se mi dosti líbí. Přidané efekty nepůsobí tak uměle (kromě druhého dílu - veci nas tole trochu uměle působí) Některé efekty a screeny jsou vážně výborné. Možná bych trošku ubral na lensflare efektu u slunce a vymyslel něco méně násilného a profláknutého.
Líbí se mi ladění do zelené barvy. Jen mě trošku mrzí to přesvícení u scén s andělem. Možná to bylo schválně, možná jen špatně vyřešené, aby člověk viděl, každopádně to u mě moc dobrý dojem kvůli "vidění" jednotlivých pixelů neudělalo. Anděl je také dosti překontrastovaný, ale opět - Asi jde o tu zář, kterou měl znázorňovat a tak nechci ubírat na kvalitě, jen se snažím hledat zřejmě malé kaňky na tom velmi dobře působícím celku s fajn záhlavím. :)

Řekl si o hlas...
Rozhodně jeden z komiksů, který má velmi slušnou grafiku, ikdyž bych řekl, že zde se určitě hodí hlas za technické spracování, o hlasu za grafiku budu muset hodně přemýšlet, protože tu jsou ještě i jiní kandidáti se skvělou a stejně dobře sladěnou grafikou. V každém případě doufám, že autor přidá další díly a řekne si tak ještě o nejméně jeden bod nahoru v mém bodovém stupínku.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
ZATÍM 8 z 10

Ne že nás začneš trápit a začneš vydávat nedokončené série, obzvlášť tady by mě to dost mrzelo, protože válečným věcem moc nefandím a tohle má potenciál. :) Díky za další "Wilhelmovku", která se mi vážně líbí. :)
Uživatelský avatar
Pivl
Obecný účet vedení fóra
 
Příspěvky: 4402
Registrován: sob 08. lis 2008 14:34:57
Bydliště: Klan Ohně, Santova 69

Příspěvekod Wilhelm » úte 30. pro 2014 23:13:35 » Re: Mezi skřety
Asi se sluší, abych teď, kdy již komiks není anonymní (nebyl nikdy, ale formality jsou formality) poděkoval za moc pěkná hodnocení, vás, porotců, ale také řadových čtenářů a soutěžících, kteří zde na fóru hodnotili a hlasovali. Termín "Wilhelmovka" (jak zmiňuje Pivl, jehož komentáře jsou zpracovány až s novinářskou profesionalitou), který je možná narážkou na naivně - pateticky - ale přesto neuvěřitelně zábavně a čtivě psané "Mayovky" Karla Maye, se mi moc líbí, myslím, že k mým dílům sedí a zkusím s tímto termínem nadále něco vymyslet, abych ho zužitkoval :-D Ale to jen na okraj.

Jak již bylo zmiňováno, dílo má dvě úhlavní slabiny - zybtek je záležitostí subjektivních dojmů každého z hodnotících. První slabinou je někdy horší čitelnost textu, která by se dala snad i přejít mávnutím ruky, druhou je to, že komiks není dokončen a jeho potenciál je tak značně promarněný - a to i přes to, že jsem neměl v plánu dlouhý příběh a do dokončení by stačily 2 díly. A jelikož si cením veškeré podpory a toho, jak si dílo získalo rychle oblibu, tak samozřejmě už z povinnosti a slušnosti se pokusím díly dodat co nejdříve a dílo tak uzavřít. Koneckonců už v průběhu tvorby jsem hlásal, že plánuji komiks malého rozsahu. Původní plán byl dokonce vtěstnat obsah do pouhých čtyřech dílů, ale to se nestalo -naštěstí, neboť komiks by byl značně osekaný a měl by pak podobný nedostatek jako Hrdinův paradox, čili uspěchanost příběhu, takže buďme asi rádi za to. Komiks jsem tedy nedokončil - přiznám se, tvorbu jsem zanedbal. Ale myslím, že to mohu z části ospravedlnit, neboť psychicky byla výroba každého z dílů silně vyčerpávající, což je asi pochopitelné, a ještě můžu být rád, že jsem se nezaobíral kdejakou kravinou ,jako třeba v Bergmarských rytířích, kde jsem scény rozpracovával do takové hloubky, že to jen natahovalo komiks, i když to byla možná hezká podívaná. V tomto směru jsem se naučil děj zjednodušovat vypuštěním oken, které by nebyly pro příběh a atmosféru tolik důležité, a je to dobře. Samozřejmě sem tam si neodpustím nějakou tu frajeřinku, abych to okořenil, třeba znázornění noci s ptákem na stromě a podobně. Čili vždy jsem dokončil díl a byl jsem tvorbou "znechucen" natolik, že jsem prostě musel pár dní vydýchávat. Pak přišel čas, kdy jsem si k tomu večer sedl a jel třeba do čtyřech, pěti hodin ráno, a pak dalších několik dní ne a ne se přinutit, ale to asi znáte. Každopádně, komiks mohl být někde úplně někde jinde, kdyby měl o jeden dva díly více, no, moje smůla.

Co se týče příběhu: Asi víte, že já nejsem moc příznivcem takových těch fantasy magických kejklů a podobných hloupostí. Víte také, že se rád snažím vykreslovat děj tak, aby se co možná nejvíce přiblížil možné realitě, ať už jde o dialogy postav či o samotné scény. Mám prostě rád, když postavy působí jako lidé, kteří mají nějaký svůj život, nějakou minulost, osobní zájmy, mezilidské vztahy a tak dále, a nepůsobí jako dokonalí hrdinové, jejichž jediným posláním je boj za něco a jinak je veškerá jejich lidská stránka naprosto prázdná, jejich řeč je vždy dokonale formulovaná, epická, převážně spisovná. Samozřejmě někdy to nevadí, když to umí autor dobře podat, ale druhá strana je, že tento můj styl nemusí každému vyhovovat, což lze plně pochopit, ještě navíc, dávám - li v komiksech tak velký prostor takové té vojenčině. Hrdinové většinou nejsou žádní dobrodruzi hledající slávu, čest, dobro, bohatství. Hrdinové jsou vojáci. Ani dobří, ani špatní, konající svou práci, často špinavou, únavnou, nebezpečnou, na a i za hranicemi nějaké lidskosti, morálky a etiky, se všemi kladnými i stinnými stránkami své osobnosti. Takové hrdiny mám rád, jelikož jejich hrdinství tkví většinou jen v tom, že jsou hlavními postavami komiksu a společnými silami se jim semtam podaří něco dokázat, ale není mezi nimi neomylný hrdina, kterému by žádná hrozba nebyla dostatečně velká a žádný nepřítel dostatečně silný. Takže tady si myslím, že se rozhodně nutně museli hlasující rozdělit na dva tábory: Na ty, kterým tento styl vyhovuje a na ty, kterým vyhovuje méně. Což jsem samozřejmě očekával a jsem rád za tu různorodost názorů, neboť bude výzva například do budoucna opustit to jisté, ale pokusit se zakomponovat i prvky takové, které dokáží zaujmout a přitáhnout ještě širší okruh čtenářů.

To jsem se trochu rozepsal, ale tyto dojmy jsem v sobě držel po celou dobu soutěže a jsem rád, že jsem je mohl konečně vypustit. Děkuji tedy ještě jednou všem, kteří se na soutěži podíleli ať již organizací, hlasem či dodáním své tvorby a také těm, kterým se komiks líbil a kteří pro něho hlasovali. Díky.
Uživatelský avatar
Wilhelm
Uživatel
 
Příspěvky: 554
Registrován: pát 21. pro 2012 20:55:18
Bydliště: Wewelsburg

Příspěvekod El Kamil » stř 31. pro 2014 12:31:01 » Re: Mezi skřety
Zajímavě pojaté logo komiksu, tj. kombinace fotky reálného světa s postavami z hry. Asi bych se snažil najít jiný motiv, jelikož použité postavy i přes grafický filtr podle mého do dané fotky příliš nezapadají. Navíc postava člověka stojí ke čtenáři bokem či zády, což opět trochu ubírá na dojmu. Osobně bych volil i jiný font v záhlaví a jeho efekt bílého okraje. Okraj je tam logicky pro zvýšení čitelnosti, ovšem navypadá příliš hezky.

Jak se tak na to dívám, tak používat dodatečné světelné efekty je takový módní trend mezi tvůrci. Nevypadá to špatně, ale... kdyby třeba na prvním screenshotu v prologovém dílu vrhaly helma a rukavice stín, vypadalo by to lépe. Nicméně samozřejmě hodnotím tuto snahu o vylepšení grafické stránky pozitivně, jelikož je to přeci jen něco nadstandardního.

Opět se nemůžu nevěnovat svému typickému bodu zájmu - komiksovým bublinám. Zde bych jejich design a čitelnost hodnotil asi průměrně. Text je i přes ne příliš vzhledný font a jeho (opět) efekt okraje většinou čitelný - až na pár výjímek. Rámeček vlastních bublin je spíš jen z povinnosti, bohužel příliš hezky nevypadá a ani svou funkci - obalit text a učinit jej čitelnějším - plní jen částečně. Na světlém pozadí čitelnost klesá.

Samozřejmě nemohu přehlédnout určité pokročilé efekty. Opět těžko hodnotit, co všechno autor do hry dodal sám, co je dílem nějakého módu nebo co vzniklo v postprodukci. Každopádně použití helem, štítů, dýka zastrčená v botě v prvním díle, postava anděla, efekty noci (které ovšem opět zhoršují čitelnost obrázků, což ovšem může být záměr, ostatně v noci toho běžně moc vidět není), šachy (zde trochu hapruje perspektiva), to vše samozřejmě musím hodnotit pozitivně, je to zajímavé oživení. Na screenech se objevuje mnoho postav. Dát je ve hře dohromady určitě vyžadovalo mnoho trpělivosti a umění práce s Marvinem.

Co se děje týče, srovnal bych to asi s komiksem Palästinalied. Tedy opět temný příběh, tentokrát ovšem zasazený více do skutečného příběhu hry. Na prologu a prvních třech dílech se komiks zatím stále jen rozjíždí, nicméně slibuje zajímavou zápletku.

Celkově je komiks zajímavý, se značným potenciálem. Vyzdvihuji temnou atmosféru a množství extra dodělávek, na druhou stranu obrázky a místy i text jsou hůře čitelné...
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
El Kamil
Velkovévoda panství Česko-Gothického
 
Příspěvky: 5642
Registrován: pon 27. srp 2007 5:41:00
Bydliště: In the middle of nowhere

Příspěvekod dragonranger » stř 31. pro 2014 14:54:13 » Re: Mezi skřety
Jedno z typyckých Wilhelmovek, co nám autor s radostí a neskutečným zápalem servíruje již několik let, začalo to prvními Bergmarskými rytíři (měl jsem to štěstí je ještě spatřit, brutalita za brutalitou :D ) a nyní tu máme Mezi skřety. Vlastně celý komiks by se dal shrnout několika slovy:

Hej hou,
skřeti k nám jdou,
jen si kopí naostřit,
štíty si založit,
že v Gothicu nejsou nevadí,
Wilhem nám je vyrobí,
a nyní po tom všem čtení zprávy,
můžu jen říct:
POJĎME NAKOPAT TY ZMRDY!!!


Komiks je jako obvykle odveden s vskutku Wilhelmovskou přesností, a ikdyž odemně hlas v soutěži nedostal (třetí hlas jsem vedle Hrdinova paradoxu a Cyklu dal Adanovi, Innosovi a Beliárovi) musím uznat, že dílo má své kvality. Velmi mile mě překvapilo, že autorovy vychytávky pořád dokáží i po těch všech tancích, autech apod. čtenáře zaujmout. Kupříkladu přilby, talíř s chlebem v druhém díle to mě hezky překvapilo. Možná je to tím, že autor trochu omezil své postprodukční choutky, což dle mě je zde jedině ku prospěchu, jednotlivé přidané prvky tak lépe vyniknou a samozřejmě jsem si všiml i pozměněné zbroje průvodce.
Musím se též pozastavit nad záhlavím, které je dle mě nejlepší jaké kdy autor vyrobil, :) legionář čelicí orkovi - krása. :) Bitva též byla dobrá, přehledná a né ty chaosy, co jsou v každém druhém komiksu, akorát byla moc krátká! :D (Mimochodem, mě trošku zarazilo autorovo tvrzení, že ve Středověku bojovala vojska ve formacích. Samozřejmě, že pojem Středověk je nepřesný a autor tím mohl myslet cokoli. Ale já si vždycky myslel, že ve Středověku, tedy v tom raném, probíhala bitva tak, že do sebe prostě najela obrněná jízda a za ní se nahrnuly hordy odvedenejch vesničanů. Místy jen nějaká štítová hradba nebo jiná jednoduší formace. Samozřejmě že existovali výjimky - třeba Byzantská říše nebo Italské městské státy, ale většinou to dle mě probíhalo takhle. To je tedy můj názor - klidně se můžu mýlit, ale pokud Wilhelm měl na mysli vrcholný středověk tak tam samozřejmě nejrůznější formace normálně byly. ale dost už o historii. Zpátky k komiksu.) Ten je opravdu dobrý i ty bubliny se dají přehlédnout, ale vadí mi jedna věc, ŽE JE NEDOKONČENÝ. Člověk okusí tu dobrou atmosféru, podporovanou dobrou grafikou a v zápětí je konec, doufám tedy, že ty díly opravdu dodáš abysme si to mohli jak se patří užít. :wink: To by asi bylo ke komiksu všechno. :)
Uživatelský avatar
dragonranger
Uživatel
 
Příspěvky: 511
Registrován: pát 14. říj 2011 14:17:16

Příspěvekod Vojta1122 » ned 08. úno 2015 21:37:11 » Re: Mezi skřety
Wilhelme, i tobě jsem sliboval komentář. Trvalo to dlouho, ale zde přicházím i s ním.

Než přijdu k tomu, co mi na tomto komiksu přijde zvláště zajímavé, odbudeme si jednu či dvě formálnosti, která by asi měla zaznít, a sice, že by sis měl u své jinak grafiky (u všech komiksů) dát pozor na bubliny. Často je náročné text v nich přečíst, někdy je dokonce možné i celou bublinu přehlédnout. To je rozhodně škoda. To by byla jedna formálnost.

Za druhé jsem chtěl říct, že se mi moc líbilo velmi vhodně zvolené zasazení příběhu do děje a světa hry. Grafika byla výborně provedená.

No a nyní to podstatné. Před začátkem soutěže jsem tě, Wilhelme, tipoval na vítěze a když jsem viděl, s čím jsi přišel, rozhodně jsem se za svůj tip nestyděl. Nebylo to samozřejmě žádné překvapení, věděl jsem, co očekávat od tebe a i když jsem si třeba nebyl úplně jistý tím, zda vyhraješ, měl jsem jistotu, že svou prací zkrátka nezklameš. Což se stalo, tvůj komiks se okamžitě stal mým favoritem, stejně, jako jím u mě byl Pivlův snímek Z Temnou v Khoriniském drakovi.

Proč to říkám - tyhle dvě díla mají totiž podle mého názoru společný jeden dost důležitý prvek, prozrazující buď zkušenost, nebo um, nebo taky třeba obojí zároveň. Jedná se o výtečnou kondenzovanost veškerých motivů, příběhových a atmosférických prvků. Například pochod vojáků do Skřetí země je vyjádřen na relativně málo screenech, ale přesto ve mě, jakožto čtenáři vyvolává dojem, že k tomu pochodu bylo řečeno a ukázáno snad všechno, co k němu řečeno a ukázáno mělo být. Dochází k tomu nejen pomocí vychytávek, ale také vhodně zvolených dialogů a zasazení situací na screenech do kontextu. A takhle to není jenom u pochodu, ale v podstatě u všech scén.

Ale není zde jen to, že by byly prvky naplňující scény. Důležité je, že scény opět plní příběh až po okraj. Vše je shrnuto na plochu co nejmenší to je jen možné tak, aby komiks působil nepřirozeně a ztěžkle, ale ani tak, že by každý důležitý dějový moment musel mít vlastní scénu. Ideální příklad je scéna s rozhovorem u Gomeze, kde se rozehrává na pár screenech několik problému a případných konfliktů či vzniká mnoho motivů pro různé činy u různých postav.

Oproti Z Temnot zde bohužel nemáme uzavřený příběh, ale je zřejmé, že každá scéna zde nemá pouze jeden význam. Každá scéna zde neexistuje jen jako příčina pro jednu bezprostředně následující scénu a pak může být zapomenuta. Nikoliv, ač to nebylo dosud v komiksu tolik rozvedeno, nejsou tu zrovna scény, které by se měly zapomínat, ale naopak, jejich význam může mít svou roli ještě v pozdějších fázích příběhu.

Už jednou jsem říkal něco ve smyslu, že u tohoto komiksu by se dal napsat dlouhý komentář na jedinou scénu. Skutečně je tomu tomu tak. Vezměme si například scénu ve staré citadele. Musíme tu nejdříve pochválit amtosférickou úpravu screenů při příchodu do ní a vůbec veškeré atmosférické barvy. Dále zde cítíme hrubou realističnost a věrnost vojenských scén, jak už je Wilhelmovou specialitou. Průzkum okolí se zavražděním skřetího zvěda, dialogy postav, z nichž každá má svůj charakter - máme tu nadšence, lehce naivního, který se raduje z toho, jak snadné bylo zabít jednoho skřeta, potom mazáka, který ho okřikne z bezdůvodné euforie a k nim v partě takového člověka, který se snaží udržet jakousi vyváženost v partě, mezi optimismem a pesimismem. Screeny se nezaměřují na jediný objekt chtějí ukázat, že se děje více věcí zároveň - viz např. první díl třetího (resp. čtvrtého, počítáme-li i prolog), dílu. Můžeme jmenovat další vychytávky, vhledy do vojenského života, věrné dialogy a mnoho dalšího.

Zkrátka, abych se tu nerozepisoval až přehnaně, je zde jasně vidět to, čemu se říká radost z tvorby. Wilhelm nehledí příliš na to, zda příběh dokončí, ale zjevně si chce vychutnat každou scénu, kterou popisuje. A to je velice důležité a velice užitečné. Za tuto radost mu můžeme být vděčni, neboť je příčinou ohromné čtenářské radosti.

Teď už by zbývalo jen komiks dokončit, což je věc náročná, ale nikoli, v jistém časovém horizontu, nemožná. Doufejme, že tomu budou veškeré možné okolnosti přát.

Na závěr chci poděkovat za výborné počtení a omluvit se, že mi to s komentářem tak trvalo. Ale, známe to asi všichni - jsou povinnosti, které musely, ač to tak třeba ani mnou nebylo chtěno, dostat přednost.
Uživatelský avatar
Vojta1122
Kronikář
 
Příspěvky: 5215
Registrován: sob 21. lis 2009 12:12:06

Příspěvekod Wilhelm » ned 08. úno 2015 22:00:09 » Re: Mezi skřety
No je to již dávno co jsem tvé mlčení k tomuto komiksu oplakal :-D Děkuji za koment, velmi si ho vážím. Ale ještě více si vážím toho, že nečteš komiks povrchně, ale skutečně dokážeš vytušit i ty drobné niance, ty maličké detaily, které se do toho snažím zapasovat, a také je správně pochopit, toho si velmi vážím a jsem za to rád. Zcela jsi vystihl povahu mé tvorby: Já hledám radost v tvorbě jednotlivých scén, vybírám si takové scény a tvořím takový scénář, aby mě tvorba bavila. Bohužel někdy si ukrojím takové sousto, které nedokážu sníst, abych tak řekl :-D Případně, musím děj přemostit scénou, do které se mi moc nechce, nebo vyprchá mé nadšení pro tvorbu scény, kterou jsem chtěl původně dělat. Ale jak jsem slíbil ,tento komiks hodlám dokončit, musím, je to má VOJENSKÁ povinnost (To by snad mělo zabrat, hehe :-D )

Takže moc děkuji a jsem rád, že při čtení dáváš tak dobrý pozor a přemýšlíš u něj, to je vždy známka toho, že komiks zaujme a zabaví.
Uživatelský avatar
Wilhelm
Uživatel
 
Příspěvky: 554
Registrován: pát 21. pro 2012 20:55:18
Bydliště: Wewelsburg


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé